به عهد و پیمان خود وفا کنید (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
خانه » خبرهای فرش دستباف » فرش ایرانی مشهد جایگاه خود را در بازار جهانی از دست داده است

فرش ایرانی مشهد جایگاه خود را در بازار جهانی از دست داده است

رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: با وجود رقبای زیادی که وارد بازار جهانی شده‌اند فرش دستباف ایرانی جایگاه خود را از دست داده است.

 

مشهد مقدس، فرش یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که سابق بر این زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم می‌کرد اما هم اکنون این هنر و بخش مهم اقتصادی دچار چالش‌های زیادی شده است.

استان خراسان رضوی یکی از مراکز مهم در تولید فرش کشور بوده و وضعیت فعلی این کسب و کار روی افرادی که از این طریق ارتزاق می‌کردند تأثیرات منفی گذاشته خبرنگار خبرگزارذی تسنیکم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با سید مهدی هاشمی مصطفوی رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی خراسان رضوی داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

با توجه به اینکه هم اکنون فرش یکی از رسته‌های اولویت‌دار برای اشتغال در خراسان رضوی است؛ از دیدگاه شما چگونه می شود به بهبود امور تولید این کالا رسیدگی کرد؟ همچنین اینکه میزان صادرات فرش از خراسان رضوی در طول ۸ ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از نظر وزنی کاهش داشته شما علت ان امر را در چه می‌بینید؟

هاشمی مصطفوی: در ابتدا باید گفت که اقتصاد جهانی تا حدودزیادی با رکود مواجه شده و با توجه به اینکه بازار مصرف فرش بیش از داخل در خارج از کشور تعریف شده طبیعی است که میزان صادرات کاهش داشته و مشکلاتی برای تولیدکننده به وجود بیاید.

همچنین در بازار فرش داخلی نیز تولیدات فرش ماشینی کاملا بوده و طرح و نقشه‌های آن نیز متنوع و زیبا شده‌اند دیگر اینکه ما داخل استان به غیر از آستان قدس رضوی که ۶۰۰ کارگر دارد کارگاه‌های متمرکز زیادی نداریم که بتوان به تولید آنها تکیه کرد.

همچنین رقبایی در چین، نپال و ترکیه پیدا کرده‌ایم که آنها هم فرش دستباف را تولید می‌کنند همچنین قیمت تمام شده آنها از ایران بسیار پایین‌تر است در نمایشگاه‌های فرش به کرات دیده می‌شود برخی از قالیچه‌ها بافت چین و ایران هر ۲ کیفیت مناسبی دارند و کالای چین با نصف قیمت عرضه می‌شود و طبیعی است که تجار بیشتر میل داشته باشند که آن کالاها را خریداری کنند.

علت اینکه قیمت تمام شده فرش بالا است را در چه می‌بینید؟

هاشمی مصطفوی: در کشورهای رقیب قیمت کارگر پایین بوده و خدمات رفاهی بسبیار محدودی را برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند و این در حالی است که در کارگاه‌های متمرکز بزرگ مانند کارگاه آستان قدس رضوی باید نهار و وعده‌های غذایی شیفت برای کارگران در نظر گرفته شود و یا حتی مهد کودکی برای فرزندان زنان شاغل در این کارگاه‌ها باید وجود داشته باشد که همه اینها هزینه است.

علاوه بر این باید وجوهی مانند بیمه تأمین اجتماعی، سنوات، حق سختی شغل و سایر موارد دیگر نیز پرداخته شود و بدیهی است که با این روند قیمت تمام شده کالا بالا می‌رود.

وقتی قیمت تمام شده بالا است نمی‌توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم هم اکنون پاکستان، چین، هندوستان، نپال، افغانستان و همه جاهای دیگر در حال بافتن فرش هستند و توقعات و خدمات کارگران در آنجا بسیار پایین است.

همچنین رقبا هم اکنون نقشه‌های ایرانی را تقلید می‌کنند؛ با توجه به همین امر با وجود اینکه سابق بر این تمام فرش‌های بافته شده توسط افراد خرد و بدون کارگاه هم باب صادرات بوده‌اند اما حالا خریداری برای آنها نیست و حالا تمام مراکز قالیبافی در شهرهای مختلف مانند رشت، بیرجند، کاشمر و سایر شهرهای دیگر را از دست داده‌ایم و در واقع در بیانی عامیانه باید گفت که تمام این کارگاه‌ها حیف شده‌اند.

پس ما با این وضعیتی که شما می‌فرمایید برند فرش ایرانی را از دست داده‌ایم؟

هاشمی مصطفوی: حالا همه رقبا از روی نقشه‌های ایرانی تقلید کرده‌اند و اشاره کردم که ما متأسفانه نمی‌توانیم به ارزانی آنها تولید داشته باشیم و البته این را هم باید گفت که در برخی از موارد کارهای بافندگان رقیب بسیار باکیفیت‌تر از انواع ایرانی است.

به عنوان مثال ما در کارگاه آستان قدس رضوی تولید فرش ۶۰ رج برای موزه داشته‌ایم و این در حالی اسنت که خود بنده یک قالیچه ۱۵۰ رجی از چین خریداری کرده‌ام که به شدت ظریف و زیبا بوده و حتی می‌توان گفت که از نظر ظرافت بافت شباهت بسیاری به پارچه فاستونی دارد.

به فرش ماشینی اشاره داشتید با توجه تعدد کارخانه‌های فعال در این بخش از دیدگاه شما این موضوع اقتصاد این حوزه مناسب است یا خیر؟ ارزیابی شما از اقبال عمومی به سمت فرش ماشینی چیست؟

هاشمی مصطفوی: ما نمی‌توانیم جلوی صنعت را بگیریم؛ در نظر بگیرید خانواده می‌رود و می‌بیند یک قالی ماشینی با نقشه بسیبار زییا دارد با قیمت حداکثر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و این در حالی است که اگر همین فرش دستباف باشد باید برای ان ۶۰ میلیون تومان پول پرداخت شود و البته کیفیت تولیدات هم به حدی بالا است که حتی برخی از افراد قدیمی این حوزه نیز نمی‌توانند ماشینی بودن آن را از روی ظاهر تشخیص دهند.

زمانی علت کاهش بازارهای صادراتی را نقشه‌های قدیمی می‌دانستند آیا شما با این مسئله موافق هستید؟

هاشمی مصطفوی: بله این امر را هم می‌توان تا حدودی قبول کرد بیشتر نقشه‌های که بافندگان ما آنها را می‌بافند نقشه‌های اصیل ایرانی بوده و در واقع همان چیزهایی است که سابق بر این نیز بافته می‌شده؛ اما اگر بخواهیم خواسته بازار خارج را در نظر گرفته و آن را ببافیم؛ ایرانی‌ها آن را نمی‌پسندند و اگر بخواهیم با نقشه‌های سنتی کار کنیم خریداران خارجی میلی به خرید آنها ندارند و تولیدکنندگان در واقع در این میانه به بیانی عامیانه وا مانده‌اند حتی در کارگاه‌های بزرگ نیز این مشکلات وجود دارد البته جمعی از تجار فرش چندی است که برآن هستند که نقشه‌ها را به گونه‌ای تغییر دهند که هم باب میل نیاز داخلی باشد و هم با سلیقه شرکای خارجی تطابق داشته باشد.

به بیانی واضح ایحاد تنوع در نقشه‌ها برای تمام بافندگان مورد نیاز است حتی آن تعداد کوچکی که در خانه‌ها مشغول به بافندگی هستند باید تولیدات خود را مطابق با نیاز بازار انجام دهند چراکه هم اکنون برخی از طرح‌های ما را اصلا خارجی‌ها خریداری نمی‌کنند.

فکر می‌کنید این طرح که فرش جزو مشاغل خانگی به حساب آمده و برای آن تسهیلات خود اشتغالی در نظر گرفته شده می‌تواند در توسعه این کسب و کار مفید باشد؟

مصطفوی هاشمی: راحت بگویم اگر کسی به من مراجعه کند و بگوید می‌خواهد قالیچه ببافد من به شخصه به او می‌گویم این کار را انجام ندهد چراکه پول همان پشم و نخ هم به دست نمی‌آید و با توجه به روند بازار فرد ۶ ماه و یا بیشتر زمان می‌گذارد و یک قالیچه را می‌بافد و بعد از آن خریداری ندارد.

وضعیت واردات فرش به چه صورت است؟

مصطفوی هاشمی: واردات فرش دستباف ممنوع بوده و مگر به صورت قاچاق وارد کشور شود که میزان آن هم چشمگیر نیست سابق بر این بلژیک بهترین فرش ماشینی را تولید می‌کرد و از آن واردات انجام می‌شد اما حالا با وجود تعدد کارخانه‌های تولید فرش به این مورد هم نیازی نیست.

شما راهکار بهبود وضعیبت فرش دستباف را در چه می‌بینید؟

مصطفوی هاشمی: یکی از مهم‌ترین این موضوعات برای توسعه صادرات فرش شرکت درنمایشگا‌ه‌ها است که تجار ایرانی باید به آن توجه زیادی داشته باشند تا بتوانند با تولیدکنندگان سایر کشورها مراوده داشته و بعد از آن به کار مشغول شوند.

اما باید با نهایت تأسف گفت که بازار ما را گرفته‌اند و فرش ایرانی به علت گران بودن نمی‌تواند در سطح مصرف کننده بیاید چراکه یک قالی تبریز دستباف حداقل ۲۴ میلیون تومان قیمت داشته و خرید آن در توان همه مردم نیست

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است