قالی بافی در دوران صفویان

پادشاهان سلسله ی صفویه علاقه وافری به هنر قالی بافی داشتند و بر همین اساس، برای اولین بار در تاریخ ایران، بافت قالی از خانه های کوچک به کارگاه های بزرگ راه یافت و رفته رفته، صادرات آن به کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، پرتغال و هلند آغاز شد.

دوران صفویان را می توان دوران اعتلا و شکوهمندی هنر ایران زمین دانست. به گونه ای که با قاطعیت می توان دوران صفویه را عصر زرین قالی بافی ایران برشمرد. اوج ترویج هنر قالی بافی در زمان پادشاهان صفوی به ویژه شاه اسماعیل در تبریز، شاه طهماسب در قزوین و شاه عباس در اصفهان بوده است. شاه اسماعیل تعداد زیادی از طراحان و نگارگران را از هرات به تبریز دعوت کرد و زیر نظر کمال الدین بهزاد (نگارگر مشهور ایرانی) قرار داد. هنرمندان در تبریز گرد آمدند و شاه اسماعیل کارگاه های قالی بافی بزرگی دایر کرد. شاه طهماسب فرزند شاه اسماعیل راه پدر را ادامه داد. او بسیار به هنر علاقمند بود. نقل است از زمان وی قالی ایرانی به عنوان تحفه بسیار نفیس، در روابط ایران با سایر کشورها نقش و جایگاه یافت. تعداد زیادی از مشهورترین و نفیس ترین قالی های تاریخ ایران از جمله قالی مشهور و تاریخی اردبیلی در زمان شاه تهماسب بافته شده اند. مکتب تبریز در هنر قالی بافی ایران، محصول دوران سلطنت این پادشاه هنردوست است. شاه عباس، دیگر پادشاه عصر صفوی، پایتخت خود را در سال ۱۰۰۶ ه.ق. اصفهان انتخاب نمود و با حمایت های خود از هنر قالی بافی، پایه گذار مکتب اصفهان شد. هنر قالی بافی در این مکتب به اوج خود رسید.

بافت فرش های بزرگ پارچه (فرش قواره بزرگ) ، به کارگیری مصالح جدید در بافت فرش همچون ابریشم و مفتول های زرین و سیمین و همچنین تحول بنیادی در نقش و نگار فرش ها، از جمله مهم ترین تحولات و تغییرات بزرگ در ژرفی بود که در دوران سلطنت شاه عباس صفوی در هنر قالی بافی ایران رخ داد. جهانگردان مشهور بسیاری مانند دلاواله (جهانگرد معروف ایتالیایی) و ژان شاردن (جهانگرد مشهور فرانسوی) از کارگاه های قالی بافی ایران در زمان شاه عباس صفوی بازدید کرده اند و بسیار مجذوب هنر و ظرافت فرش ایرانی شده اند. آنان از وجود کارگاه های قالی بافی متعدد در اصفهان،مشهد، تبریز، کرمان، کاشان، گیلان و … نوشته اند که با نظم بسیار بالا تحت نظارت به تولید فرش دستباف می پرداختند. برخی کارشناسان معتقدند، شاهان صفوی اولین بار در تاریخ، هنر فرش بافی را از ایل ها و طایفه های متحرک و روستاها و آبادی های کوچک به شهرهای بزرگ آوردند و تولید کارخانه ی فرش را بنا نهادند. هرچند از عوارض این تولید، سلطه نظام سرمایه سالاری شهری بر کارگاه های قالی بافی و در خدمت کارفرمایان درآمدن دست های هنرمند طراحان چیره دست و رنگرزان خوش ذوق و همچنین انگشتان ورزیده بافندگان متبحر بود. طرح ها و نقوش بسیار معروف سنتی فرش های ایرانی همچون فرش های گلدانی، درختی، باغی، شکارگاه، بندی و قابی، محرابی (سجاده فرش)، حیوان دار، اسلیمی، ترنجی و افشان محصول دوران صفویان است.
به جرات می توان گفت دوران صفویان اوج هنر قالی بافی ایران بوده است. از قالی های این دوره حدود ۱۵۰۰ قالی و قالیچه به جای مانده است که در حال حاضر بیشتر آنها در موزه ها و کلکسیون های دنیا نگهداری می شوند. در این دوره، به هنر قالی بافی به عنوان یک حرفه با اهمیت نگریسته شده و صادرات آن به کشورهای اروپایی آغاز می شود.

هنر قالی بافی در دوران صفویان

درسالهای پایانی سلسله صفویه تا ظهور فتنه افغان که به انقراض این سلسله منجر گردید توجه چندانی به هنر قالیبافی نمی‌شد. سلطان حسین صفوی آخرین پادشاه دوره صفویان در سال ۱۱۳۵ به دست افغان ها سرنگون شد، اما حکومت افغان ها بر ایران چندسالی دوام نیاورد. نادرشاه افشار با قتل عام افغان ها و در راس آنها اشرف افغان، در سال ۱۱۴۸ حکومت افشاریان را بنانهاد که تا سال ۱۱۶۱ دوام داشت. گرچه در دوران افشاریان به علت جنگ های متعدد، هنر فرش بافی همچون دوران صفویان رونق نداشت، با این حال، بافت فرش های نفیس همچنان در جای جای ایران ادامه داشت. از جمله اقداماتی که به نظر می رسد در دوران افشاریان انجام شده، اقدام نادرشاه افشار به احیای صنعت قالی بافی در خراسان بود که شهر مشهد را پایتخت خود قرار داده بود.

تاریخچه فرش دستباف در ایران پیش از اسلام

نام بردن از فرش دستباف در هر نقطه از جهان، بدون ذکر نام ایران، ارزشی نخواهد داشت. ایران یکی از خواستگاه ها و زادگاه های اصلی فرش دستباف بوده و در حال حاضر یکی از مهم ترین و موثرترین کشورهای جهان در بازار هنر صنعت فرش دستباف می باشد.
تعیین قدمت بافت فرش دستباف در ایران کار آسانی نیست. اما آن چه مورد توافق اکثر مورخان و پژوهشگران می باشد، وجود نشانه هایی ایرانی در فرش پازیریک است که قدمت فرش در ایران را حداقل به ۲۵۰۰ سال قبل می رساند. علاوه بر فرش پازیریک، آن چه قدمت بافت فرش در ایران باستان را قطعیت می بخشد، دو فرش دیگری است که در همان محل کشف فرش پازیریک به دست آمدند. در یکی از فرش های کشف شده که از چهار مربع تشکیل شده است، در هرمربع آن، تصویر دو زن روبه روی هم با آتشدانی در وسط و دونفر از خدمتکاران زن در پشت سر آنها دیده می شود. (دقیقا شبیه نقوش حک شده بر کتیبه های به جا مانده از ایران باستان) و در فرش دیگر، دو شیر قوی هیکل همانند شیرهای حکاکی شده در پیکر کنده های تخت جمشید نقش بسته است.

علاوه بر کشفیات پازیریک، نشانه های دیگری از قدمت باستانی فرش ایران، در مکتوبات تاریخ نویسان به چشم می خورد. تاریخ نویسان گزارش می کنند که اسکندر مقدونی پس از فتح ایران، در سال ۳۳۱ قبل از میلاد، هنگامی که به پاسارگاد رفت، تابوت کوروش بزرگ را با پوششی از یک فرش ظریف و نفیس یافت. علاوه بر آن، تاریح نویسان عهد باستان درباره فرش هایی که در آتش سوزی تخت جمشید طعمه آتش گردید، می نویسند: «ایرانیان خزاین تمام کشور را در این شهر (تخت جمشید) گردآورده بودند. از آن جمله قالی گران بهایی که فقط برای تجمل و شکوه و بساط عمارت سلطنتی در آن جا گسترده بودند، خارج از حساب بود».

 

پس از میلاد مسیح نیز نشانه هایی هرچند ضعیف، از هنر فرش بافی ایران به دست آمده است. تکه پاره های فرش مقبره لو-کان که در چین دیده شده است، متعلق به قرون دوم و سوم پس از میلاد است. بررسی ها نشان داده است که نوع پشم آن تنها می تواند متعلق به ناحیه قفقاز باشد که در آن دوران بخشی از ایران بوده است. همچنین به گواه تاریخ، هنگامی که در سال ۶۲۸ میلادی، هرقل، امپراتور بیزانس، کاخ خسرو دوم (خسرو پرویز) پادشاه ساسانی را تاراج کرد، در میان بسیاری پارچه های نفیس و بافت های دستی، قالی های گره باف (نرم) و فرش های سوزن دوزی شده به دست آورد. کنده کاری سنگی طاق بستان نیز که متعلق به دوران ساسانی است، نوعی قماش را با نقش تاکی پیچان نشان می دهد که بر بدنه زورقی آویخته است و در حال حاضر یکی از کارشناسان (آندره گدار فرانسوی) آن را نمونه ای از قالی گره باف پرزدار شناسایی کرده است.

فرش دستباف قبل از اسلام

نمونه دیگر از فرش پرزدار متعلق به دوران ساسانی (قرن ششم میلادی) در سال ۱۹۶۷ در شهر قومس (نزدیک دامغان) کشف شد. علاوه بر آن، در تاریخ ساسانیان به فرش دیگری به نام بهارستان اشاره شده است که بر اساس نوشته های تاریخ نویسان معتبر، حاشیه های آن جواهر نشان بوده است. این فرش کاخ تیسفون خسرو پرویز را مفروش می کرده است. تاریخ نویسان عقیده دارند، این فرش نفیس، دراثر حمله اعراب به ایران (موسوم به جنگ قادسیه) و شکست ایرانیان و پس از فتح مداین، توسط اعراب پاره و تاراج می شود و در نتیجه اثری از آن باقی نمی ماند.

بعد از ورود اسلام به ایران نیز همچنان نشانه هایی از هنر فرش بافی ایران زمین به وقور به چشم می خورد. صورت اموال و اثاث کاخ های هارون الرشید (وفات ۱۹۳ هجری) یکی از این موارد است. در کتاب آل بویه نقل از وجود هزاران تخته قالی و قالیچه در گنجینه خلیفه بوده که از آن شمار، فقط هزار قالی بافت دارابجرد (دارابگرد یا داراب فعلی ) بوده است.

بررسی های تاریخی نشان می دهد ورود اسلام به ایران، سبب از رونق افتادن هنر قالی بافی ایرانیان نشده است. اگرچه در اوایل تسلط مسلمانان بر ایران، به واسطه روحیه ساده زیستی که همواره دین مبین اسلام مبلغ آن است، نقش بستن نقوش و تصاویر انسان و جانداران بر فرش محدود می شود، لیکن قالی بافی به عنوان یک هنر محبوب در بین حکام و سلاطین مسلمان محسوب می شده است. حتی بسیاری از پادشاهان ایران اسلامی در قرون گذشته به حمایت از هنر قالیبافی پرداخته، به ترویج آن در سایر ممالکی که از فتوحات آن ها بود، کمک نموده اند. فرش پاره های فسطاط (قاهره قدیم) که تعدادی به دوره عباسی (قرون دوم و سوم ه.ق. ) و تعدادی به دوره فاطمی (قرون پنجم یا ششم ه.ق ) منتسب هستند و فرش های بافته شده در محدوده امپراتوری عثمانی (ترکیه کنونی) در قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی که در طرح و نقش بسیار متاثر از قالی های کاشان و تبریز است، می توانند حکایت از ترویج هنر قالی بافی ایرانی در سایر ممالک اسلامی داشته باشند.

راههایی مفید برای جلوگیری از بید زدگی فرش

بیدها از دسته موجودات موزی به شمار می آیند که تخم خود را در منسوجاتی نظیر فرش و انواع بافتنی ها که از پشم بهره گرفته است میگذارند. بسیاری از مردم تصور میکنند آسیبی که به محصولاتشان وارد شده از بیدهای بالغ است، این در حالی است که نوزادان آن ها به جهت رشد و نمو از پروتئین موجود در مواد اولیه فرش ها به سبب تغذیه خود استفاده میکنند.
این بیدها به دو دسته تقسیم میشوند: بید پوشاک (Moth) و بید قالی (beetle) که هر دو نوع این بیدها قاتل پشم هستند، در نوع وخیم بیدزدگی و خرابی فرش به این صورت است که فقط چله قالی عاری از هرگونه پشم باقی میماند.
اما حمله بیدها هنگامی رخ خواهد داد که ما به درستی از محصولات خودمان مراقبت و نگهداری لازم را انجام ندهیم و از فرش های خود به خصوص از نوع نفیس و آنتیک آن غافل شویم. با ما همراه باشید تا با رعایت چند نکته ساده عمر کالای با ارزش خود را افزایش دهید.

 

بید زدگی قالی

۱٫ در مواقعی که از فرش خود استفاده نمیکنید و قصد انبار کردن آن را در مدت زمان بلند دارید پس از گرفتن گرد و خاک آن از مواد ضدعفونی کننده استفاده نمایید، سپس برای نتیجه ی بهتر از تعدادی قرص نفتالین که قبل تر آن را خورد کرده اید لا به لای قالی مورد نظرتان بکار بگیرید. *هشدار: با احتیاط و توجه بیشتری از این ماده سمی استفاده کنید زیرا بی دقتی و سهل انگاری صدمات سنگین و حتی جبران ناپذیری به بدن انسان وارد میکند، پیشنهاد میشود با دستکش اینکار را انجام دهید.
۲٫ به جای آنکه قالی را در پلاستیک لوله کنید (تحت هیچ شرایطی قالی را تا نکنید زیرا باعث شکسته شدن آن میشود) از کاغذ استفاده نمایید و از محل زندگیتان (به دلیل استفاده از نفتالین) دور نمایید، توجه داشته باشد به منظور حفظ بهتر فرش ابدا آن ها در مکان های مرطوب و نمناک قرار ندهید.
۳٫ در گذشته بسیاری از مردم از گیاهان طبیعی مانند سدر برای جلوگیری از بیدزدگی بهره میگرفته اند که چندان کاربرد و تاثیر بسزایی نداشت. اگر نمیخواهید از نفتالین استفاده کنید از محصولات قابل اطمینان ضد بیدی که در بازار یافت میشوند استفاده کنید، این محصولات از خوردگی پشم ها جلوگیری میکند.
۴٫ لازم به ذکر است که بیدها صرفا در محل های کم رفت و آمد مرطوب و تاریک حمله نمیکنند، این آسیب ها ممکن است در قسمت هایی که فرش ها تا خورده اند یا در زیر مبلمان و وسایل خانه قرار گرفته اند اتفاق بیافتد. برای جلوگیری از این پیشامد دست کم هفته ای یک مرتبه فرش خود را جارو نمایید، فراموش نکنید که ریشه های قالی را تحت هیچ شرایطی با جاروبرقی گردگیری نکنید زیرا ممکن است باعث کشیده شدن بیش از حد و در نهایت موجب پارگی شود.

جلوگیری از بید زدگی فرش

۵٫ بیدزدگی منحصرا مخصوص فرش های زیر پا نیست، تابلو فرش هایی که به دیوار نصب هستند ممکن است مستعد این آسیب قرار بگیرند. به همین علت گردگیری مداوم برای تمامی منسوجاتی که از پشم درست شده اند لازم است.
۶٫ اگر آثاری از خرابی مشکوک در قالی خود احساس کردید بلافاصله با محلول های ضد بید بشورید. اسپری حشره کش ها هم میتواند در این امر مفید واقع شوند و از تولید مجدد سوسک ها و حشرات موزی جلوگیری مینماید. (هنگام استفاده از این اسپری ها دستکش و لباس محافظ بپوشید و محل را مدت زمان کوتاهی ترک کنید تا کاملا در هوا پراکنده شود)
۷٫ در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که قبل از شستشوی فرش گرد و خاک ها را کاملا خارج کنید برای اینکه موقع شستن با آب آمیخته و فرش شما دچار پوسیدگی زود هنگام میشود.

آشنایی با قالی امپراطور

فرش امپراطور در نیمه دوم قرن شانزدهم با تار و پود ابریشم و پرز پشم در ابعاد ۷۵۹٫۵*۳۳۹٫۱ سانتی متر با وزن ۶۵٫۳ kg در یکی از کارگاه های قالیبافی که برای شاه طهماسب فعالیت میکردند بافته شده است. گفتنی است این فرش دارای بیش از ۴۰۰۰ گره در متر مربع است، مشخص کردن مکان دقیق بافت این قالی تقریبا غیرممکن است اما احتمالا در مجاورت هرات یا از سبزوار خراسان سرچشمه گرفته است. پشم های قالی امپراطور از نوع بسیار با کیفیت است که کارشناسان احتمال دادند از پشم های بسیارظریف بره گرفته شده است.

رنگرزی به صورت گیاهی صورت گرفته است و کاملا نشان دهنده هنر رنگ آمیزی با استفاده از گیاهان رنگ زا در طبیعت بوده است.برای بسیاری از مردم درخشش و روشنایی این رنگ ها غیرقابل باور است و باید اظهار کرد بیشتر بخاطر رنگ های بکارگرفته شده شهرت جهانی دارد. رنگ درخشان و فروزنده سبز زمردی در حاشیه ها با قرمز لاکی در زمینه ی فرش توازن منحصر به فردی را برقرار کرده است همچنین در حاشیه اصلی طلایی رنگ و داخل زمینه اشعار فارسی ظهیرالدین فاریابی با خط نستعلیق حک شده است که باعث زیبایی و اصالت بیشتر گشته است. ناگفته نماند بعضی ها بر این باورند که این قالی متعلق به امپراطور روسیه پیتر اول است.

تاریخچه فرش امپراطور

طرح و نقشه ی فرش امپراطور دارای ریزه کاری های فراوانی است و زمینه ی آن پر از شاخه های مارپیچ،گل و برگ های عظیم، شکوفه های درهم آمیخته با پیچک های کوچکتر است، در میان اشکال بزرگ گل ها،جنگلی از حیوانات واقعی و افسانه ای قدرتمندی به چشم میخورد که برخی از آنها آزادند و برخی دیگر با حالتی خشمگین محبوس شده اند همچنین برخی از سرهای حیوانات در لابلای شاخه ها پنهان شده اند. (در عکس های زیر تمامی جزییات کاملا آشکار است) بدون شک قالی آنتیک امپراطور یکی از خاص ترین طرح ها را در میان فرش های ایرانی دارد. همچنین در سال ۱۹۴۱ به موزه متروپولیتن نیویورک واگذار شد اما متاسفانه شرایط آن بسیار وخیم بود و تار و پود ابریشم آن تقریبا از بین رفته بود و قسمت هایی از آن جدا شده بود به همین علت این قالی شگفت انگیز در ۶۰ سال بعد دوبار بیشتر در بین عموم نمایش داده نشد.لازم به ذکر است بیشتر از ۳ سال به طول انجامید تا آن را ترمیم و تا حدودی بازسازی کنند.

نقش قالی امپراطور

شعر کامل فرش امپراطور:

بیا که عهد چمن تازه کرد باد بهار/ که باز گشت چمن را طراوت رخ یار
چمن هنوز لب از شیر ابر ناشسته/ چو شاهد آن خط سبزش دمید گرد عذار
مخدّرات چمن جلوه م کینند امروز/ عروسیست نبات بنات را پندار
و گرنه بهر چه گردون شکوفه گل را/ سفیده بر زده گلگونه کرده بر رخسار
همه جواهر لعلست غنچه را در تنگ/ همه بضاعت مشک است لاله را در بار
ولی ز تنگ دلی گل بخود فرو شده بود/ نمی گشود دهان و نمی نمود عذار
فراز تخت زمرد نشست از شبنم بتاج/ لعل درآویخت لؤلؤ شهوار
بیاض دیده نرگس نگرتعالی الله که/ هست خیره ازو ؟ دیده اولو الأبصار
چمن ز غنچه نماید هزار خرگه سبز/ سفیده دم که زند ابر خیمه بر گلزار
شکوفه هر درمی را که داشت داد بباد سحاب/ هر گهری را که یافت کرد نثار
مذاکران چمن چون مقدسان فلک فراز/ سدره اشجار بین که در اسحار
دعای شاه جهان م کینند و میگویند که / باد تا ابد از عز و جاه برخوردار

نقش موثر رکود در بازار فرش ماشینی

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی عنوان کرد که با توجه به رکود حاکم بر بازار پیش بینی افزایش قیمت دور از ذهن است.

محمد هادی کمالیان اظهار کرد: برخی مسئولان و کارشناسان معتقدند هرچند در ماه‌های اخیر نوسانات نرخ ارز رونق نسبی در بازار ایجاد کرده اما این امر در بازار خرید و فروش فرش تنها یک وضعیت حبابی ایجاد کرده است.

بر اساس این خبر، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی گفت: صنعت فرش ماشینی ظرفیت لازم برای تولید محصولات با کیفیت و اشتغال زایی و ارز آوری طبق سیاست های اقتصادی مقاومتی را دارد و برای این امر به یک عزم راسخ و برنامه ای مدون نیاز دارد.

کمالیان تاکید کرد: بخش زیادی از تولیدکنندگان که محصولات با کیفیت در بازار عرضه می‌کنند توان حضور در این نمایشگاه ها را ندارند و به همین دلیل دولت باید برای حضور تولیدکنندگان در چنین موقعیت هایی امکاناتی ایجاد کند. حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه و بازارهای بین المللی باعث رشد صادرات در صنعت فرش می شود. صادرات فرش هم در این بخش حدود ۵ درصد است که امکانات مناسبی فراهم گردد بیشتر تولیدکنندگان به دنبال صادر کردن محصولاتشان هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صادرات فرش از خلأ مدیریتی رنج می‌برد گفت: بیشتر کشورهای دنیا از شرایط مناسبی برای صادرات فرش برخوردارند اما تولیدکنندگان داخلی وضعیت خوبی ندارند و برای حضور محصولاتشان در بازارهای جهانی مشکلات زیادی دارند. محصولات این صنف مشمول قیمت گذاری نمی‌شود و به همین دلیل قیمت فرش های موجود در بازار متاثر از میزان عرضه و تقاضاست و در حال حاضر با توجه به مازاد تولید و رکود حاکم بر بازار پیش بینی افزایش قیمت اندکی دور از ذهن است.

همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان در زابل برگزار شد

حجت الاسلام علی اکبر کیخا با بیان اینکه جهانی شدن فرش دستباف سیستان آغاز کار است گفت: دست و پنجه بانوان و مردان سرزمین سیستان و مدیریت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان هنر فرش دستباف سیستان را جهانی کرد که امیدواریم سازمان های اجرایی با ارتباط مستقیم با تولید کننده واسطه ها را حذف و سبب شکوفایی این صنعت شوند.

وی تاکید کرد: شهرسوخته تنها با ۲ درصد کاوش عقلای میراث جهان را مجبور به ثبت جهانی کرد به طوری که اگر تمام این شهر از دل خاک بیرون بیاید اتفاقات بزرگی را در پی خواهد داشت.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: سابقه تمدنی فرش سیستان به ظهور سکاها در منطقه و چند هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد اما در ۲۰۰ سال اخیر و به دلایل متعدد فرهنگی، اقتصادی و حضور نظام های استعماری در منطقه فرش دستباف سیستان سیر نزولی را طی کرده است.
هوشنگ ناظری افزود: پس از انقلاب اسلامی تلاش های زیادی برای احیای فرش سیستان انجام شد اما تاکنون نتواسته ایم نقش، خلاقیت و توانمندی بانوان این منطقه را نشان دهیم.

وی بیان کرد: امروز منطقه سیستان با توجه به سابقه تاریخی درخشان از خشکسالی حدود ۲ دهه رنج می برد و اقتصاد و معیشت مردم را دچار رکود و توقف کرده است.
فرماندار زابل تاکید کرد: فرش واژه ای نام آشنا در سیستان بزرگ است و نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.
ناظری از قطع بیمه شماری از قالی بافان منطقه انتقاد کرد و گفت: با فعال شدن بیمه فرش بافی در منطقه سیستان این قشر زحمت کش جامعه از امنیت شغلی برخوردار می شوند و امیدشان به این کار بیشتر می شود.
وی فرش دستباف سیستان را یک کالای فرهنگی عنوان کرد و افزود: فرش دستباف سیستان به دلیل اینکه تمام مواد آن در منطقه تولید می شود می تواند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: افزون بر ۶ هزار و۵۰۰ کارت بافندگی تولید فرش در این استان صادر شده است که ۸۰ درصد آن متعلق به منطقه سیستان است.
نادر میرشکاری با بیان اینکه بیش از سه هزار دار قالی در سیستان و بلوچستان فعال است اظهار داشت: ۲ هزار ۲۰۰ نفر در این استان بیمه قالی بافی هستند.
وی گفت: قدمت طولانی، هنر و ذوقی که در فرهنگ مردم این منطقه بوده فرش دستباف سیستان را خاص کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: به منظور حفظ اصالت فرش دستباف سیستان ثبت ملی این فرش در سال ۹۳ انجام شد.
میرشکاری اظهار داشت: فرش دستباف سیستان برای اینکه نام، نشان، فرهنگ، تمدن و اصالت آن به دنیا معرفی شود ثبت جهانی شد.
وی بیان کرد: دوره های آموزشی تخصصی با همکاری مرکز ملی فرش ایران با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان فراگیر تر می شود.
به گزارش ایرنا در این آیین از تمبر ثبت جهانی فرش دستباف سیستان نیز رونمایی شد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

اعلام تعرفه‌های جدید قالیشویی

حمید محمدی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به الزام رعایت تعرفه های اعلام شده از سوی واحدهای صنفی قالیشویی افزود: درصورت اعمال نشدن این تعرفه ها از سوی قالیشویی ها ، اجازه تبلیغات را به هرصورت نخواهد داشت، همچنین نام آن واحد صنفی از اطلاعات ۱۱۸ و فهرست اتحادیه حذف خواهد شد.
وی قیمت شستشوی هر مترمربع انواع فرش ماشینی معمولی را ۵ هزار تومان بصورت معمولی و ۶ هزار تومان بصورت ویژه اعلام کرد و گفت: قیمت شستشوی معمولی هرمترمربع انواع فرش ماشینی ابریشمی، بلژیکی و فانتزی ۸هزار تومان و شستشوی ویژه ۹ هزار تومان،شستشوی اعلا فرش دستبافت معمولی هر مترمربع بصورت معمولی ۱۲ هزار و ویژه ۱۵ هزار تومان،? شستشوی فرش تمام ابریشم بصورت معمولی ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و بصورت ویژه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شده است.

رئیس اتحادیه قالیشویی با اشاره به اینکه هزینه حمل و نقل و بسته بندی به تعرفه های تعیین شده اضافه خواهد شد افزود: شستشوی فرشهای عتیقه و کهنه تمام ابریشم تبریز و اصفهان ،دارکشی ، پرداخت و رفو و رنگ برداری و رفو انواع فرش دستبافت بصورت توافقی انجام می شود.
محمدی تعرفه شستشوی هر تخته پتوی یک نفره و دونفره را ۱۵ هزار تومان درحالت معمولی و ۲۰ هزار تومان بصورت ویژه اعلام کرد و ادامه داد: شستشوی هر مترمربع موکت ساده و طرح دار بصورت معمولی ۲۵۰۰ و ویژه ۳ هزار تومان و هر مترمربع موکت پالاز پرز دار وگل برجسته بصورت معمولی ۳۵۰۰ و ویژه ۴ هزار تومان تعیین شده است.
وی افزود: مصرف کنندگان برای دریافت تمامی قیمتهای تعیین شده برای شستشوی انواع فرش به سایت اتحادیه قالیشویان تهران مراجعه کنند.