اتحادتان را در تمام زندگی حفظ کنید تا همیشه پایدار و سرافراز باشید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷
خانه » آرشیو برچسب: خرید فرش دستباف نایین

بایگانی برچسب ها: خرید فرش دستباف نایین

چگونه رد وسایل را از روی فرش از بین ببریم؟

هنگام تغییر دکوراسیون و تعویض اثاثیه منزل ، احتمالا دیده اید که پایه ها و لبه های وسایل ردی از خود بر روی فرش می گذارند و یک گودی کوچک روی فرش به جا می گذارند. در این مطلب چند ایده در خصوص نحوه از بین بردن رد وسایل از روی فرش ارائه می دهیم.

بخارشوی

یکی از ساده ترین و موثرترین روش ها برای از بین بردن رد وسایل از روی فرش، استفاده از بخارشوی است. اگر بر طبق دستورالعمل این ماشین عمل کنید و بخارشویی را با اسپری آب انجام دهید، به راحتی رد وسایل از روی فرش از بین می رود.

اتو

 

اگر بخارشوی ندارید و یا نمی توانید کرایه کنید، خودتان عمل بخارشوی را به وسیله یک حوله مرطوب و یک اتو انجام دهید. حوله تمیز و مرطوب را روی قسمت آسیب دیده فرش بگذارید و به آرامی اتو را روی حوله قرار دهید. بگذارید یک دقیقه بماند سپس حوله را بردارید. رد وسایل از روی فرش بلافاصله از بین می رود. اگر بار اول نتیجه نداد، دوباره این کار را تکرار کنید.

یخ

یک راه آسان و ساده برای محو کردن رد اثاثیه منزل از روی فرش، استفاده از یخ بر روی قسمت آسیب دیده است. یک تکه یخ را بر روی قسمت آسیب دیده فرش برای مدتی طولانی مثلا یک شب بگذارید و صبح روز بعد یک قلم مو روی آن بزنید (مسواک یا قلم مو نرم یا ضخیم بسته به جنس فرش انتخاب کنید). با اندکی فشار قلم مو رد به جا مانده سریعا و به راحتی از بین می رود.

دست

یک راه حل دیگر برای از بین بردن اثر وسایل از روی فرش، استفاده از انگشتان دست است. پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه قسمت آسیب دیده فرش راجارو برقی بکشید. جارو را به آرامی در اطراف آن حرکت دهید تا رشته های فرش بالا آمده و صاف شوند.

پیشنهاداتی در نحوه استفاده از قالی مدرن

قالی ایرانی از قدیمی‌ترین و کلاسیک‌ترین قالی‌هاست به خصوص عتیقه آن. ارزش این قالی‌ها بر اساس کار انجام شده بر آن، الگوی آن، محل تولید و مواد به کار رفته در بافت آن تعیین می‌شود. ابعاد نیز حائز اهمیت هستند به خصوص در قالی‌های آنتیک.

در این مطلب پیشنهاداتی در نحوه استفاده از قالی مدرن ارائه می‌گردد:

قالی راه راه

قالی راه راه

قالی راه راه طول یا عرض فضا را بیشتر از آنچه هست نشان می‌دهند و درنتیجه فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. قالی‌های راه راه جدید جلوه زیبایی به اتاق می‌دهند و آن را بزرگتر نشان می‌دهند.

قالی‌های طرحدار

قالی طرحدار

قالی طرحدار جلوه و نقش و نگار به اتاق می‌بخشد. استفاده از رنگ‌هایی که با رنگ اثاث خانه هماهنگ باشد، جلوه مدرن و شیک به خانه می‌دهد و احساس راحتی و گرمی می‌بخشد.

قالی مستطیلی کناره

قالی مستطیل

قالی مستطیلی برای ایجاد فاصله بین دو قسمت مختلف اتاق مناسب است. مثلا این قالی برای ورودی خانه استفاده می‌شود. قالی‌های بافت ضخیم نرم هستند و در عین حال بادوام.

قالی بافت

قالی بافت

قالی‌های ابریشمی بهترین انتخاب برای مبلمان نرم همچون صندلی‌های پشمی هستند. رنگ روشن آنها می‌تواند دیوار تاکیدی را بیشتر نشان دهد و می‌تواند تم اتاق را برجسته سازد. قالی‌های پشم و پنبه بسیار نرم هستند و گزینه مناسبی برای اتاق نشیمن است.

فرش شرقی

قالی و فرش ایرانی

دکور کردن خانه با قالی‌های مدرن و ساده کار بسیار آسانی است اما دکور خانه با فرش‌های ایرانی و شرقی تجربه و خلاقیت زیادی می‌طلبد. برای مثال بهترین جا برای قالی ایرانی به منظور جلوه بیشتر، قرار دادن آن زیر کاناپه است. سپس صندلی و میزها را مجاور یا در مقابل آن قرار دهید. رنگ‌های طبیعی مانند نارنجی، نیلی و فیروزه‌ای می‌توانند به اتاق جلوه بیشتری بدهند.

می‌توانید از گلیم‌های قابل انعطاف نیز استفاده کنید. گلیم‌ها رنگ‌های قوی دارند و طرح و نقش منظمی دارند که آنها را قابل استفاده چندگانه می‌سازد. از گلیم برای تزیین روی دیوار یا روی کاناپه نیز استفاده می‌شود.

فرش‌های شرقی که از پشم ساخته شده، برای هماهنگی با رنگ‌های تیره بسیار مناسب هستند. این فرش‌ها بسیار لوکس هستند و گزینه مناسبی برای اتاق نشیمن هستند. فرش‌های شرقی به اتاق خنثی نقش و جلوه می‌دهد و موجب درخشش اتمسفر اتاق می‌شود.

چگونه عمر فرش را افزایش دهیم؟

مانند هر شی دیگری فرش نیز نیاز به نگهداری دارد. با رعایت برخی نکات می توانید طول عمر فرش خود را افزایش داده و برای مدت بیشتری آن را نو نگاه دارید:

 

نتیجه تصویری برای مطلب درباره فرش
۱) اجازه ندهید نور مستقیم خورشید روی فرش بتابد.
۲) فرش را در نزدیکی منابع حرارتی و آتش زا قرار ندهید.
۳) برای جابه جا کردن فرش آن را رول کنید و هرگز اقدام به تا کردن فرش ننمایید چون سبب شکسته شدن آن می شود.
۴) فرش را در مکان های مرطوب قرار ندهید زیرا رطوبت باعث پوسیدگی فرش می شود.
۵) وسایل سنگین نظیر مبلمان و کمد را روی فرش قرار ندهید زیرا سبب فشردگی الیاف در یک نقطه می شود و در صورت اجبار به این کار، هر چند وقت یکبار نیز جای وسایلی که روی فرش گذاشته اید را تغییر دهید.
۶) هفته ای یکبار فرش را با جاروبرقی تمیز کنید.
۷) اگر روی فرش لکه ای افتاد فورا آن را تمیز کنید. اگر لکه روی فرش باقی بماند پاک کردن آن سخت می شود و نمای فرش را تار و تیره می کند.
۸) هر چند وقت یک بار فرش را سر و ته کنید تا در معرض سایش قرار نگیرد.
۹) فرش را در زیر درها به گونه ای پهن کنید که در تماس مداوم با آن نباشد.
۱۰) شستن فرش را به شرکت های معتبر قالیشویی بسپارید و از شستن آن در خانه حذر کنید.
۱۱) اگر فرش را روی سرامیک یا موزاییک پهن کرده اید و این امر سبب حرکت فرش می شود می توانید از چسب های مخصوص فرش یا همان ترمز فرش یا آسترهای اسفنج مانند استفاده کنید.

فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟

اگر توجه کرده باشید اکثر پدرها و مادرهای ما در خانه هایشان فرش دستباف دارند و آن را بسیار با ارزش تر از فرش ماشینی قلمداد می کنند. گرچه هم اکنون فرش های ماشینی بسیار زیبایی وارد بازار شده است و به دلیل ارزانی آن نسبت به فرش دستباف بسیار مورد استقبال قرار گرفته اما باید به این نکته اشاره کنیم که فرش دستباف مزایای بسیاری در مقایسه با فرش ماشینی دارد و بهای بیشتر پرداخت کردن برای آن از نظر بسیاری از افراد به صرفه تر است. در اینجا برخی مشخصات این دو نوع فرش را با هم مقایسه می کنیم:

نتیجه تصویری برای مطلب درباره فرش

▪ فرش های دستباف از دور و نزدیک جلوه بسیار خوبی دارند اما فرش های ماشینی تنها از دور جلوه دارند و از نزدیک چندان مرغوب به نظر نمی رسند.
▪ گذشت زمان رنگ های فرش دستباف را جلا می دهد اما از جلوه فرش ماشینی می کاهد.
▪ فرش دستباف در زمستان گرم و در تابستان سرد است اما فرش ماشینی به دلیل آنکه از مواد پلاستیکی تهیه شده است، این خاصیت را ندارد.
▪ فرش دستباف اگر تمیز نگه داشته شود هیچ گونه مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی کند اما فرش ماشینی دارای پرزهای پلاستیکی است که در پی عبور و مرور حالت کهربایی به خود گرفته و در هوا معلق می شود و در مواردی باعث بروز حساسیت های تنفسی می شود.
▪ فرش ماشینی به مرور زمان ارزش خود را از دست می دهد ولی فرش دستباف به مرور زمان ارزش پیدا می کند

چه فرشی برای چه جور جایی مناسب است؟

قبل از آنکه برای خرید فرش اقدام کنید لازم است به برخی نکات نظیر نوع کفپوش خانه، وسعت محیط، میزان نورگیری، رنگ دیوارها و روکش مبلمان ها و پرده ها، میزان تردد در محیط و سبک فضای خانه دقت کنید. این نکات شما را در این زمینه راهنمایی می کند:

تصویر مرتبط
▪ برای فضاهایی با وسعت کم، فرشی با ترکیب روشن انتخاب کنید. در ضمن طرح افشان برای این نوع فضاها مناسب تر است ولی هرگز طرح خشتی انتخاب نکنید چون فضا را بیشتر کوچک نشان می دهد.

▪️ اگر اتاق شما به اندازه کافی نورگیر نیست، فرش با ترکیب رنگی روشن انتخاب کنید. هر چه فرش روشن تر باشد فضا نورانی تر به نظر می رسد.

▪️ به هنگام انتخاب رنگ فرش به پالت رنگی موجود در فضا شامل رنگ دیوارها، پارچه روکش مبلمان، پرده ها و حتی رنگ چوب لوازم و از همه مهم تر رنگ کفپوش توجه کنید. اگر در فضای مدنظر شما، دیوار، کفپوش یا مبلمان طرح دار وجود دارد، فرشی با طرح های خلوت انتخاب کنید تا تعادل طرح و نقش در کف محیط حفظ شود. گبه به لحاظ سبک طراحی بهترین انتخاب برای محیط های رنگی و شلوغ است.

▪️ برای فضاهای پر رفت وآمد مثل اتاق نشیمن یا ورودی خانه، فرش های روشن با بافت ظریف یا به اصطلاح رج بالا مناسب نیست. این گونه فرش ها در این مکان ها در معرض آسیب دیدگی بیشتری قرار می گیرند.

▪ قبل از خرید فرش به سنتی یا مدرن بودند خانه خود نیز توجه کنید. مثلا اگر خانه شما کفپوش پارکت دارد، گبه روی آن زیباتر می شود اما برای فضاهای سنتی تر، طرح لچک ترنج مناسب تر است

تفاوت قیمت قالی ها در چیست؟

حتما وقتی که به سراغ خرید «قالی» رفته باشید این موضوع را دریافته اید که برخی از آن ها ارزان تر و برخی دیگر گران تر هستند و این موضوع برای شما تبدیل به یک پرسش شده باشد که چرا باید یک «قالی» گران و دیگری ارزان تر باشد؟ دلیل وجود تفاوت در انواع و اقسام «قالی» ها در چه چیز است؟

در حقیقت کارشناسان «قالی» جواب این پرسش را داده اند . آنان عوامل متعددی را برای وجود تفاوت قیمت در میان انواع «قالی»ها بیان می کنند.

آن ویژگی های مذکور به شرح ذیل است :

متفاوت بودن نقشه های «قالی» ها

متفاوت بودن اندازه بهره گیری از رنگ های طبیعی در «قالی»ها

متفاوت بودن هماهنگی موجود در رنگ های «قالی»

اما قیمت یک «قالی» یا قالیچه بیشتر به نقشه و رنگ، جنس نخ، تار و پود و پرز آن و ریزبافی و درشت‌بافی آن ربط دارد.

«قالی» یا «فرش» نوعی زیرانداز بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود.

از آنجا که قالی و فرش همیشه نقش‌های زیبا بر خود داشته‌اند، امروزه به جنبهٔ تزئینی آن نیز توجه می‌شود.ازسال ۱۳۹۳۳ به بعد شهرکاشان به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی و فرش کاشان این اثر ماندگار در میراث ملموس یونسکو با شماره ۰۰۳۸۳ ثبت گردید.

پیشینهٔ قالی :

به دست بافتهٔ پُرزدار و گره‌دار قالی گویند. همهٔ پژوهشگران بدون چون و چرا بر این نکته اعتراف دارند که قالی و قالی‌بافی از آسیا شروع شده است. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که ترکستان، ایران و قفقاز می‌باید مهد اولیهٔ این هنر بوده باشند. از عباراتی که در انجیل و ادبیات کلاسیک آمده به این نتیجه رسیده‌اند که هنر شرقی قالی‌بافی مدت‌ها قبل از میلاد مسیح شناخته شده بوده و وجود داشته است.

هومر حماسه‌سرای معروف سدهٔ هفتم پیش از میلاد یونان صحبت از «کاناپه‌ای که با یک قالی ارغوانی مفروش شده بود» می‌کند. یا گزنفون مورخ، فیلسوف و سردار آتنی که در سال ۴۰۱ پیش از میلاد به جنگ با ایرانیان باستان پرداخته، گزارش کرده است که ایرانیان عادت دارند روی قالی‌های نرم استراحت کنند. با نگاهی به نقشهٔ جغرافیا امروزه منطقهٔ وسیعی شامل کشورهای آسیای صغیر، ترکیه، قفقاز، ایران، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، هند، تبت، چین، مصر، اسپانیا و حتی کشورهای شبه‌جزیرهٔ بالکان مانند رومانی را می‌یابیم که هنر و صنعتقالی‌بافی در آنها وجود دارد؛ ولی آنطور که پژوهشگران گفته‌اند، ایرانیان نخستین قومی بوده‌اند که به قالی‌بافی پرداختند و در این زمینه سرآمد جهانیان شدند. چنانکه آخرین پژوهشهای باستانشناسی هم دال بر این موضوع هستند. منظور اشاره به قدیمی‌ترین قالیِ پُرزدارِ شناخته‌شدهٔ موجود در جهان یعنی قالیچهٔ پازیریک است که در سال ۱۹۴۹ میلادی برابر با ۱۳۲۷ هجری شمسی توسط گروهی از باستان‌شناسان روسی به سرپرستی پروفسور رودنکو در حفاری‌هایی در منطقهٔ آلتای سیبری جنوبی در درهٔ پازیریک کشف شد.

تاریخچهٔ بافت قالی (یا فرش) تا آنجا که دانسته شده است، به هزارهٔ پنجم و ششمِ پیش از میلاد در آسیای مرکزی برمی‌گردد. قالی ایرانی پازیریک، قدیمی‌ترین قالیِ دستبافِ یافته‌شدهٔ جهان است که در سیبری کشف شده و بافت ایران در دوران هخامنشیان است. قالی‌بافی در سدهٔ ۱۰ میلادی به وسیلهٔ مورها به اسپانیا شناسانده شد. جنگ‌های صلیبی باعث شد تا قالی‌های ترکی به اروپا برده شوند که در آنجا بیشتر از دیوارها آویزان می‌شد و یا بر روی میزها قرارمی‌گرفت؛ بنابراین، از آغاز آشناییِ اروپاییان با قالی، آنها به آن به دیدهٔ یک اثر هنری و نه یک زیراَنداز می‌نگریستند. پس از گسترش تجارت در سدهٔ ۱۷، قالی‌های ایرانی به شکل چشمگیری به اروپای غربی شناسانده شدند.

امروزه مراکز عمدهٔ تولید و بافت قالی، کشورهای ایران، پاکستان، هند، ترکیه، شمال آفریقا، منطقهٔ قفقاز، نپال، اسپانیا، ترکمنستان و تبت می‌باشند.

 

قالی ایران در یک نگاه

از زمان های بسیار قدیم «قالی» ایرانی در همه جای دنیا شهرت داشته است و مورد استفاده عموم مردم بوده است .

یک تاریخ نگار یونانی به نام گزنفون در کتابی با نام سیرت کوروش می نویسد که : مردمان ایران زمین جهت نرم کردن بستر خوابشان در زیر بستر از قالیچه استفاده می نمایند .

آذربایجان شرقی در حال حاضر حدود چهل درصد از صادرات «قالی» ایرانی را در دست دارد .

در کاخ تیسفون هم یک «فرش» بسیار مشهور به نام بهارستان وجود دارد که دارای شکوه زیادی است و از این رو است که در ادبیات اسلامی بازتاب وسیعی داشته است .

آن گونه که در دوره ساسانی در سال نامه چینی به نام سوئی سو آمده است از «فرش» پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به کشور چین یاد شده است .

قدیمی‌ترین نمونهٔ «قالی» ایرانی که یافته شده قالیچه‌ای است با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخ‌زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و «قالی» پازیریک نامیده می‌شود.

پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها و یا مادهامی‌دانند.

مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستبافت :

یکی از پدیده‌های قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است.

کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است.

یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است.

شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است.

شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور می‌باشد.

 

مقایسه سبک فرش قم با فرش ابریشم

از زمان های خیلی قدیم عشایری ها و روستایی های قم به کار «قالی»بافی اشتغال داشته اند ولی کارشان به گونه و شیوه امروزی نبوده است .

صنعت «قالی»بافی در قم حدود ۸۰ سال است که به شیوه امروزی در حال انجام شدن است .

یا به عبارت دیگر می توان گفت که صنعت «قالی»بافی به شیوه امروزی در قم از زمانی آغاز گردید که بازرگان های کاشان دارهای «قالی» را به این شهر بردند و کارشان را در اندازه ای محدود آغاز نمودند .

پس از آن که کار «قالی»بافی به شیوه امروزی در قم آغاز شد تنها ۲۰ سال گذشته بود که این صنعت به صورت تجارتی و در ابعاد وسیع به صورت پیشرفته درآمد.

ذکر این نکته در اینجا حائز اهمیت است که صنعت «قالی»بافی در میان مردم عشایر شاهسون از قبل وجود داشته است و آن ها به صورت ذهنی بافی به بافت «قالی» مشغول بوده اند .

این صنعت بسرعت در شهر قم رونق یافت و به مرور زمان به روستاهای اطراف کشیده شد.

«فرش» قم در شروع با استفاده از پشمهای نه چندان ظریف وارد بازار شدند. و عموماً با رجشمار۴۰ انجام می گرفتند.

در سالهای بعد هنرمندان قالیباف قم دگرگونی قالیبافی را به حد تکامل رسانیده و با فنون و قابلیت خاصی اقدام به بافت فرشهای تمام ابریشم با رجشمار بسیار بالایی نمودند.

قالی های نفیس که بدین ترتیب و با این نخهای ظریف ابریشمی به بازار ارائه شد نیز تحت عنوان فرش گل ابریشم و فرش ابریشم مرسوم شدند.
طرحهای قالی قم همانند رنگهای مورد استفاده از تنوع و گستردگی خاصی برخوردار است.

نقشه های قالی های قدیمی قم را طرح های مشهور به لچک و ترنج شاه عباسی – محرمات- محرابی و شکارگاه تشکیل می دادند این طرح ها که با اقتباس از نقشه های کاشان و اصفهان تهیه شده بود بسرعت با خلاقیت طراحان قم دچار تحول شده و سبک جدیدی در صنعت قالیبافی ایران شکل گرفت.

این سبک با ویژگی هایی نظیر طراحی آستادانه و هماهنگی نقوش و رنگ آمیزی بدیع و کم نظیر به “سبک فرش قم” و “سبک فرش ابریشم” مشهور گردید.

 

فرش دستباف نماد ملت ایران

هرکشور وهر ملت و قومیتی یک کالایی را به عنوان کالای نمادین کشورش دارد . کشورما هم فرش دستباف را به عنوان نماد کشورش در اختیار دارد .
همه کارشناسان فرش در سراسر دنیا بر این عقیده هستند که بهترین و زیباترین فرش ها در جهان فرش های دستباف ایرانی است .

«فرش» دستباف نماد ملت ایران است . همان طور که هر کشوری برای خود نمادی دارد کشور ما هم دارای نماد است و این نماد را «فرش» دستباف مشخص نموده است .

همه جای دنیا زمانی که نام «فرش» دستباف به میان می آید کشور ایران در ذهن ها تداعی می شود در واقع می توان این گونه گفت که کالای نمادین کشورما «فرش» دستباف آن است .

سراسر دنیا کشور ما را با «فرش» دستبافتش می شناسند .

بر اساس عقیده و نظر کارشناسان «فرش» در همه کشورها «فرش» های دستباف کشور ما از همه «فرش»های دنیا زیباتر است . در حقیقت کارشناسان «فرش» بهترین و زیباترین «فرش»های دنیا را «فرش» های دستبافت ایرانی می دانند .

باستان شناسان و متخصصان اعتقاد دارند تاریخچه بافت و تولید «فرش» در ایران به دوران صفویه (۱۷۳۶ ۱۵۰۱ میلادی) برمی گردد. پژوهشگران معتقدند که قرن ۱۶ و ۱۷، آغاز شکوفایی هنر «فرش»بافی در ایران بوده است.

حدود یک سوم فرش دستباف کل دنیا در ایران بافته می شود و ۳۰ درصد از بازار صادرات فرش دستباف در دنیا، در دست کشور ماست. اگر می خواهید فرش دستباف بخرید یا تصمیم دارید فرش دستباف تان را عوض کنید، بهتر است قبل از این کار نکته هایی را که برای خرید یک فرش دستباف خوب لازم است، بدانید.

از ویژگی های یک فرش دستباف این است که در فرش دستباف، چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین وجود دارد که در واقع این یکی از ویژگیهای فرش دستباف است و عیب به شمار نمی رود. یک فرش‌ دستباف ایرانی در سه قالب اصلی ترنج، خشتی و افشان بافته می‌شود.

بشر از زمانی که خود را شناخت و ضرورت وجود ملزومات زندگی را احساس نمود، به فکر داشتن منسوجی بود تا او را در برابر سرما و سختی زمین محافظت نماید. پشم و موی حیواناتی نظیر گوسفند و بز، اولین یافته‌های بشر برای برآوردن این نیاز بود و متعاقباً پوست این حیوانات اولین زیرانداز یا به عبارت دیگر، فرش منسوج بود.

 

به دنبال تحول و پیشرفت در زندگی، بشر آموخت که می‌تواند با در هم نمودن و فشردن الیاف پشم، زیراندازی ضخیم‌تر و گرم‌تر به نام نمد تهیه نماید. متعاقباً با فراگیری فنون ریسندگی و تابندگی، نخ‌های پشمی را تولید نمود و برای اولین بار با ادغام رشته نخ‌های افقی و عمودی نخ‌های پشم، گلیم را ابداع کرد و این سرآغازی بود برای ابداع فرش گره‌دار یا پرزدار که هنر و فنی پیشرفته‌تر بود.

 

فرش واژه ای عربی است که به معنای زمین است و در زبان فارسی دارای مفاهیمی چون گسترده شدن، زیرانداز و کفپوش می باشد. با توجه به تعریف فوق مفاهیمی چون گلیم، نمد، زیلو، فرش ماشینی و دستباف را می توان فرش دانست.

 

نکاتی در مورد نگهداری و شست و شوی فرش

فرش های دستباف و ماشینی همراه همیشگی خانه های ایرانی هستند. این گستردنی های رنگارنگ و زیبا در هر خانه ای و با هر قدر و بهایی که باشند برای ماندگاری و دوام به نگهداری و مواظبت احتیاج دارند. رعایت نکات ساده می تواند طول عمر و زیبایی ماندگار فرش های خانه تان را ضمانت کند.

● پاکیزه کردن
برای تمیز کردن فرش از جاروی دستی استفاده نکنید چرا که نی های نازک و نوک تیز جارو به مرور زمان به الیاف فرش آسیب می رساند. جاروبرقی با دور تند بهترین راه برای بیرون کشیدن گرد و غبارها است.

● نور آفتاب
خانه هایی که آفتابگیر هستند با وجود فراهم آوردن شرایط مفید برای محیط درونی خانه، مضراتی را هم برای آنها دارند. برای مثال قرار داشتن فرش در معرض آفتاب به طور مداوم روی رنگ آن تاثیری منفی می گذارد. اگر قالی دستبافی در خانه پهن کرده اید، برای پنجره های مقابل آن از پرده های ضخیم استفاده کنید.

● سایش
قرار گرفتن قالی در زیر در، ساییده شدن آن را به همراه دارد. اگر به دلیل کم بودن فضا در خانه مجبور هستید قسمتی از فرش را در زیر در قرار دهید، در را طوری تنظیم کنید که هنگام چرخش تماسی با فرش پیدا نکند.

علاوه بر آن هر چند وقت یک بار فرش را جابجا و سر و ته کنید تا همه قسمت های آن به یک اندازه پا بخورد و فقط بعضی از قسمت ها در معرض سایش قرار نگیرد.

● حرکت فرش
در گذشته ای نه چندان دور، کف خانه ها را موکت می کردند و فرش ها را روی آنها می گستراندند. در این شرایط خبری از سر خوردن و حرکت کردن فرش نبود اما این روزها که کف خانه ها با سنگ و سرامیک و موزائیک پوشیده می شود، فرش ها بر اثر پاخوردن حرکت می کنند و جابجا می شوند.

برای جلوگیری از این حرکت می توانید از آسترهای اسفنج مانند یا شبکه های توری پی وی سی و نرم استفاده کنید. اندازه این آسترها را کوچکتر از ابعاد فرش در نظر بگیرید.

● تمیز کردن لکه ها
لک شدن فرش، اتفاقی است که ممکن است بارها پیش بیاید. در زمانی که این اتفاق افتاد به سرعت برای از بین بردن آن اقدام کنید. ماندن و کهنه شدن لکه، تمیز کردن آن را دشوار می کند. در اینجا به برخی از لکه ها و راه های از بین بردن آنها اشاره کرده ایم:

لکه آدامس
آدامسی که روی فرش افتاده و به آن چسبیده را ابتدا با یک تکه یخ سفت کنید و سپس آن را به کمک یک کاردک به آرامی از روی فرش بتراشید.

لکه شمع
پارافین شمع را نیز با همان روشی که آدامس را برداشتید از روی فرش جدا کنید.

لکه جوهر معمولی
روی لکه ماست بریزید و آن را روی قسمت جوهری پخش کنید. بعد از اینکه ماست به خوبی با جوهر مخلوط شد، با یک قاشق آن را از روی فرش جمع کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا جوهر به طور کامل جذب ماست شود.

نوشیدنی
شکلات و قهوه، آبمیوه، شیر و چای را با آب نیمه گرم و صابون یا با آب و شامپو تمیز کنید. استفاده از یک تکه اسفنج، کار را آسانتر می کند.

مایعات شیرین
چای شیرین، شربت و دیگر نوشیدنی هایی که شیرین هستند، اگر به سرعت از روی فرش پاک نشوند، موجب پوسیده شدن فرش می شوند. اگر این مواد روی فرش ریخت، به سرعت آن را پاک کنید.

روغن و چربی
برای زدودن اثرات روغن و چربی و حتی واکس از صابون و سرکه سفید استفاده کنید اما اگر روغن روی فرش ریخت، ابتدا آن را با قاشق جمع کنید و سپس یک تکه پارچه سفید را روی بخشی از فرش که آلوده شده بگذارید و روی آن را اتوی نیمه گرم بکشید. به این ترتیب، روغن موجود در پرز فرش جذب پارچه سفید می شود.

تخم مرغ
اگر تخم مرغ خام روی فرش ریخت، آن را با محلول آب نیمه گرم، نمک، صابون و سرکه سفید پاک کنید. این روش در مورد لکه خون نیز موثر است.

دوده
برای زدودن دوده از فرش ها به خصوص از روی موکت های تیره رنگ روی قسمت هایی که خیلی تیره شده اند، نمک بپاشید. بعد از یک ساعت و نیم با جاروبرقی نمک ها را جمع کنید.

● شست و شوی فرش
تابستان که رو به پایان می رود، بسیاری از خانم های خانه دار، فرش ها را می شویند. البته اگر قصد شستن فرش ها را دارید، بهتر است آنها را به شرکت های معتبر قالیشویی بسپارید.

به دلیل اینکه در این شرکت ها، ابتدا گرد و خاک فرش را می زدایند و سپس فرآیند شست و شو را ادامه می دهند. شما اگر بخواهید فرش ها را در خانه بشویید، این امکان را نخواهید داشت و گرد و غبار در بین پرزهای فرش باقی می ماند.

تمیز کردن فرش ها در خانه با استفاده از شامپوی مخصوص فرش نیز ممکن می شود.

● خشک کردن فرش
فرش هایی که در خانه شسته می شوند باید در شرایط خاصی خشک شوند تا آسیب کمتری به آنها وارد شود. توصیه های زیر می تواند راهنمای شما باشد:

اگر شستن فرش ها، جزو برنامه های فصلی شماست، داربست های چهارپایه ای شکل مخصوصی تهیه کنید تا بتوانید فرش ها را روی پشت بام یا در حیاط و نور ملایم آفتاب پهن کنید. با این روش، هوا در اطراف فرش به طور کامل جریان پیدا می کند و به خوبی خشک می شود.

فرش های شسته شده را هیچ وقت آویزان نکنید. پهن کردن فرش ها در زیر نورتند و سوزنده آفتاب نیز آسیب هایی جدی به بافت و الیاف آن وارد می کند.

برای خشک کردن فرش، به هیچ وجه از حرارت مستقیم وسایل حرارتی مانند بخاری، شومینه و رادیاتور استفاده نکنید چون به فرش صدمه می رساند.

اگر تنها بخشی از فرش شما خیس شده است، برای خشک کردن آن از یک اسفنج، حوله یا پارچه پنبه ای استفاده کنید و با آن آب را جمع کنید و سپس قسمت مرطوب را در مقابل آفتاب ملایم قرار دهید یا به وسیله حرارت ملایم سشوار دستی از پشت و روی فرش خشک کنید.

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است