برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
خانه » آرشیو برچسب: فرش دستبافت

بایگانی برچسب ها: فرش دستبافت

رکود واردات فرش و صنایع دستی

طبق آمارهای ارائه شده در گروه صنعت (شامل صنعت، پتروشیمی و گاز مایع) تا پایان شهریور سال جاری ۰۱/۰‌درصد کاهش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد بوده‌ایم و بدین ترتیب در این مدت بالغ بر ۳۳۳‌میلیون و ۷۸۸‌هزار تن کالا از کشور صادر شده است. البته به استناد همین آمارها حجم صادرات صورت گرفته در این بخش در شهریور امسال نسبت به ماه قبل آن ۱۷‌درصد رشد منفی داشته است.

همچنین در حوزه پتروشیمی در شش‌ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۰۴‌میلیون و ۶۵۷‌هزار تن کالا صادر شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸/۱‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. در بخش صنعت نیز اگرچه شهریور امسال از نظر وزنی صادرات نسبت به ماه قبل آن ۷/۱۹‌درصد کاهش داشته، اما به‌طور کلی در شش‌ماهه اول امسال حدود ۱۹۳‌میلیون تن کالا به کشورهای مختلف صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱/۴‌درصد افزایش داشته است. در مجموع در گروه صنعت کشور در این مدت شاهد دو ‌درصد رشد در ارزش صادرات بوده‌ایم و براین اساس در شش‌ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۴‌میلیارد و ۶۷۱‌میلیون دلار از کالاهای صادراتی به گروه صنعت مربوط بوده است. از نظر ارزش صادرات بیشترین کاهش به بخش‌های گاز مایع (منفی ۸/۱۸) و کشاورزی (منفی ۹/۲۳‌درصد) مربوط می‌شود و جز این دو بخش سایر بخش‌ها به نسبت رشد داشته‌اند. اما بر خلاف بخش‌های مختلف به نظر می‌رسد در زمینه صادرات مواد معدنی شرایطی به نسبت بهتر از حوزه‌های دیگر حاکم بوده و بر این اساس در بخش محصولات معدنی در نیمه اول سال جاری شاهد افزایش ۶۱/۶ ‌درصدی حجم صادرات بوده‌ایم و براین اساس در شش‌ماهه اول سال جاری رقمی بالغ بر ۱۳۲‌میلیون تن کالا در این بخش صادر شده است.

از منظر ارزش صادرات نیز کالاهای معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۵۸‌درصد افزایش ارزشی را شاهد بوده‌اند و بدین ترتیب در این زمینه بالغ بر ۹۲۸‌میلیون دلار کالا صادر شده است. البته شهریور امسال حجم صادرات این بخش نسبت به مرداد ۸/۲۶‌درصد کاهش داشته است. در این مدت یکی از بخش‌هایی که بیشترین افت صادراتی را تجربه کرده محصولات کشاورزی بوده‌اند، چرا که این حوزه در شش‌ماهه اول سال جاری پس از گاز مایع بیشترین کاهش وزنی را داشته و واردات وزنی آن ۷۱/۱۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. بر اساس آمارهای ارائه شده در این مدت تنها ۱۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن کالای کشاورزی به کشورهای مختلف صادر شده است. البته این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در شهریور امسال صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مرداد ۴۳‌درصد افزایش داشته است.

 

 

همچنین کالاهای کشاورزی در این مدت صادراتی بالغ بر ۹۹۶‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار داشته‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۲۳‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. حجم صادرات شش‌ماهه اول سال جاری در حوزه فرش و صنایع دستی بالغ بر ۳۷۰۰ تن بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۴۵/۱۳‌درصدی را نشان می‌دهد با این همه، از منظر ارزش صادرات این بخش ۹/۱۴‌درصد افزایش داشته و بدین ترتیب رقمی بالغ بر ۱۷۰‌میلیون فرش و صنایع دستی به کشورهای مختلف صادر شده است. اما اگر بخواهیم در بخش‌های مختلف سرمایه‌ای، مصرفی و واسطه‌ای به ترتیب میزان تغییرات کالاهای صادراتی را لحاظ کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که در تمام این بخش‌ها شاهد کاهش ارزش و حجم صادرات بوده‌ایم. براین اساس در حوزه کالاهای سرمایه‌ای به ترتیب از نظر وزن و ارزش ۱۷ و ۵/۹‌درصد کاهش وجود داشته است.

در حوزه کالاهای مصرفی نیز در زمینه وزن و ارزش به ترتیب ۶/۱۰‌درصد و ۹/۱‌درصد کاهش صادرات داشته‌ایم و این ارقام در حوزه کالاهای واسطه‌ای به ترتیب به ۴- و ۳-‌درصد می‌‌رسد. با وجود اعداد و ارقام منفی در بخش صادرات در زمینه واردات این وضعیت دستخوش تغییر می‌شود. بر این اساس در گروه صنعت (مشتمل بر صنعت، پتروشیمی و گاز مایع) در شش‌ماهه اول سال جاری بالغ بر ۹۷‌میلیون تن کالا وارد کشور شده که این رقم از نظر وزن ۸/۸‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد داشته است. همچنین در بخش صنعتی در این مدت بالغ بر ۹۳‌میلیون تن کالا وارد کشور شده که این رقم از نظر وزنی ۵/۸‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. از نظر ارزش نیز در گروه صنعت ۸/۱۵‌درصد رشد واردات داشته ‌ایم و برهمین اساس در شش‌ماهه اول سال جاری بیش از ۲۰‌میلیارد و ۳۷۴‌میلیون دلار کالا وارد کشور شده است.

طبق آمارها شاید بتوان گفت که واردات فرش و صنایع دستی به ایران در یک ‌سال گذشته رشدی شدیدتر از تمام بخش‌ها داشته و بالغ بر ۴۰۵‌درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب واردات این حوزه از نظر وزنی ۵/۱۷۱ ‌درصد افزایش یافته و به ۹۰۰ تن رسیده، از نظر ارزش نیز ۲/۳‌میلیون دلار کالا در این مدت وارد مرزهای کشور شده است.

پولدارهای چینی فرش ایرانی را خریداری کردن

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: در حال حاضر چین مصرف کننده فرش ایرانی شده و با وجود ۸۰ میلیون، میلیونر چینی، این کشور بازار خوبی برای دستبافته‌های ایرانی به‌حساب می‌آید.

مجتبی عراقچی رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: حیات فرش دستباف در گرو صادرات آن است و حتی فرش هایی که در داخل بفروش می رسند بعد از کهنه شدن دوباره باید راهی بازارهای خارجی شوند.

وی در ادامه با اشاره به صادرات ۹۰ درصدی دستبافته های ایرانی ، افزود: اگر اوضاع بازار صادراتی فرش دستباف خوب نباشد، به‌طور مسلم حال این هنرصنعت ایرانی نیز وخیم خواهد شد.

عراقچی با تأکید بر افت فروش فرش دستباف به‌دلیل قیمت بالای آن در بازار تأکید کرد: علت اصلی بالا رفتن قیمت قالی های ایرانی، افزایش مداوم دستمزد کارگران است، زیرا ۸۵ درصد هزینه تمام شده تولید یک فرش، صرف پرداخت مزد کارگران آن می شود و تنها ۱۵ درصد به تأمین هزینه های مصالح اولیه اختصاص می یابد.

وی همچنین اضافه کرد: در نتیجه ما به‌دلیل گرانی محصولاتمان نمی توانیم با دیگر کشورها رقابت کنیم، هر چند که فرش یک هنر صنعت ایرانی است و از جهت هنری هیچ کشوری رقیب ما نیست ولی از منظر تجاری، رقبا از ما پیشی گرفته اند.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در پاسخ به این پرسش که آیا کشور چین هم رقیب ما در تولید فرش است ، اذعان داشت: چین در حال حاضر مصرف‌کننده فرش ایرانی شده و با وجود ۸۰ میلیون میلیونر چینی، این کشور بازار خوبی برای دستبافته‌های ایرانی به‌حساب می آید.

شانه فرش ماشینی به چه معناست؟

تراکم عرضی گره های بافته شده در یک فرش ماشینی را شانه میگویند . شانه فرش بر حسب متر محاسبه می شود.

روش بدست آوردن شانه فرش :
وقتی گفته می شود فرش  ۱۰۰۰ شانه است منظور اینست که در یک متر از عرض آن ۱۰۰۰ گره وجود دارد.اگر به پشت فرش ۱۰۰۰ شانه اصیل نگاه کنید در ۱ سانتی متر باید ۱۰ گره وجود داشته باشد.

قالی بافی در دوران صفویان

پادشاهان سلسله ی صفویه علاقه وافری به هنر قالی بافی داشتند و بر همین اساس، برای اولین بار در تاریخ ایران، بافت قالی از خانه های کوچک به کارگاه های بزرگ راه یافت و رفته رفته، صادرات آن به کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، پرتغال و هلند آغاز شد.

دوران صفویان را می توان دوران اعتلا و شکوهمندی هنر ایران زمین دانست. به گونه ای که با قاطعیت می توان دوران صفویه را عصر زرین قالی بافی ایران برشمرد. اوج ترویج هنر قالی بافی در زمان پادشاهان صفوی به ویژه شاه اسماعیل در تبریز، شاه طهماسب در قزوین و شاه عباس در اصفهان بوده است. شاه اسماعیل تعداد زیادی از طراحان و نگارگران را از هرات به تبریز دعوت کرد و زیر نظر کمال الدین بهزاد (نگارگر مشهور ایرانی) قرار داد. هنرمندان در تبریز گرد آمدند و شاه اسماعیل کارگاه های قالی بافی بزرگی دایر کرد. شاه طهماسب فرزند شاه اسماعیل راه پدر را ادامه داد. او بسیار به هنر علاقمند بود. نقل است از زمان وی قالی ایرانی به عنوان تحفه بسیار نفیس، در روابط ایران با سایر کشورها نقش و جایگاه یافت. تعداد زیادی از مشهورترین و نفیس ترین قالی های تاریخ ایران از جمله قالی مشهور و تاریخی اردبیلی در زمان شاه تهماسب بافته شده اند. مکتب تبریز در هنر قالی بافی ایران، محصول دوران سلطنت این پادشاه هنردوست است. شاه عباس، دیگر پادشاه عصر صفوی، پایتخت خود را در سال ۱۰۰۶ ه.ق. اصفهان انتخاب نمود و با حمایت های خود از هنر قالی بافی، پایه گذار مکتب اصفهان شد. هنر قالی بافی در این مکتب به اوج خود رسید.

بافت فرش های بزرگ پارچه (فرش قواره بزرگ) ، به کارگیری مصالح جدید در بافت فرش همچون ابریشم و مفتول های زرین و سیمین و همچنین تحول بنیادی در نقش و نگار فرش ها، از جمله مهم ترین تحولات و تغییرات بزرگ در ژرفی بود که در دوران سلطنت شاه عباس صفوی در هنر قالی بافی ایران رخ داد. جهانگردان مشهور بسیاری مانند دلاواله (جهانگرد معروف ایتالیایی) و ژان شاردن (جهانگرد مشهور فرانسوی) از کارگاه های قالی بافی ایران در زمان شاه عباس صفوی بازدید کرده اند و بسیار مجذوب هنر و ظرافت فرش ایرانی شده اند. آنان از وجود کارگاه های قالی بافی متعدد در اصفهان،مشهد، تبریز، کرمان، کاشان، گیلان و … نوشته اند که با نظم بسیار بالا تحت نظارت به تولید فرش دستباف می پرداختند. برخی کارشناسان معتقدند، شاهان صفوی اولین بار در تاریخ، هنر فرش بافی را از ایل ها و طایفه های متحرک و روستاها و آبادی های کوچک به شهرهای بزرگ آوردند و تولید کارخانه ی فرش را بنا نهادند. هرچند از عوارض این تولید، سلطه نظام سرمایه سالاری شهری بر کارگاه های قالی بافی و در خدمت کارفرمایان درآمدن دست های هنرمند طراحان چیره دست و رنگرزان خوش ذوق و همچنین انگشتان ورزیده بافندگان متبحر بود. طرح ها و نقوش بسیار معروف سنتی فرش های ایرانی همچون فرش های گلدانی، درختی، باغی، شکارگاه، بندی و قابی، محرابی (سجاده فرش)، حیوان دار، اسلیمی، ترنجی و افشان محصول دوران صفویان است.
به جرات می توان گفت دوران صفویان اوج هنر قالی بافی ایران بوده است. از قالی های این دوره حدود ۱۵۰۰ قالی و قالیچه به جای مانده است که در حال حاضر بیشتر آنها در موزه ها و کلکسیون های دنیا نگهداری می شوند. در این دوره، به هنر قالی بافی به عنوان یک حرفه با اهمیت نگریسته شده و صادرات آن به کشورهای اروپایی آغاز می شود.

هنر قالی بافی در دوران صفویان

درسالهای پایانی سلسله صفویه تا ظهور فتنه افغان که به انقراض این سلسله منجر گردید توجه چندانی به هنر قالیبافی نمی‌شد. سلطان حسین صفوی آخرین پادشاه دوره صفویان در سال ۱۱۳۵ به دست افغان ها سرنگون شد، اما حکومت افغان ها بر ایران چندسالی دوام نیاورد. نادرشاه افشار با قتل عام افغان ها و در راس آنها اشرف افغان، در سال ۱۱۴۸ حکومت افشاریان را بنانهاد که تا سال ۱۱۶۱ دوام داشت. گرچه در دوران افشاریان به علت جنگ های متعدد، هنر فرش بافی همچون دوران صفویان رونق نداشت، با این حال، بافت فرش های نفیس همچنان در جای جای ایران ادامه داشت. از جمله اقداماتی که به نظر می رسد در دوران افشاریان انجام شده، اقدام نادرشاه افشار به احیای صنعت قالی بافی در خراسان بود که شهر مشهد را پایتخت خود قرار داده بود.

نخ هیت ست شده چیست؟

امروزه با پیشرفت دستگاه های بافندگی استفاده از نخ هیت ست شده جایگاه ویژه ای بین تولید کنندگان فرش ماشینی پیدا کرده است.

مزایای نخ هیت ست شده

اصولا فرایند هیت ست، یک نوع فرآیند بخار دهی است که به منظور افزایش کیفیت نخ می باشد.

به تجربه ثابت شده است که استفاده از نخ هیت ست شده علاوه بر بهبود کیفیت فرش ماشینی، راندمان تولید شرکت را هم افزایش می دهد به طوری که در یک واحد تولید فرش ماشینی بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش راندمان را خواهیم داشت. این افزایش راندمان به علت رفع بسیاری از عیوب نخ در مرحله هیت ست می باشد و این یکی از دلایل اصلی استقبال تولیدکنندگان فرش ماشینی از نخ هیت ست شده است. هیت ست کردن نخ تقریبا برای ماشین آلات با تکنولوژی بالای بافندگی فرش یک الزام است. امروزه سرعت بافت در حال افزایش است و به ویژه در تراکم های بالای فرش نخها باید مقاومت زیادی در برابر پارگی داشته باشند تا توقف های بیش از حد، تولید را مختل نکند.

از مهمترین خصوصیات نخ اکریلیک هیت ست شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پفکی شدن نخ و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش

۲- کاهش پرز فرش

۳- تثبیت حرارتی و تثبیت تاب

۴- زیردست نرم تر

۵- پارگی کمتر نخ در بافندگی

۶- تشخیص سر نخ ها در فرش بافته شده (دانه اناری شدن فرش یا Pin Point effect)

بطور کلی ماشین آلات هیت ست با استفاده از بخار آب بعنوان واسطه حرارتی عمل هیت ست کردن را بدون آسیب رساندن به الیاف نخ انجام می دهند.

آشنایی با سجاده فرش ماشینی

سجاده فرش که با نام معروف فرش سجاده ای نیز شناخته می شود و در عموم نیز با این نام بیشتر شناخته شده است از دو واژه ی مستقل سجاده و فرش بوجود می آید ، که میتوان به این مطلب پی برد که سجاده فرش ، فرشی است که نقشی از سجاده روی آن باشد و این نوع فرش گفته شده به دو دسته ی سجاده فرش دستبافت و سجاده فرش ماشینی تقسیم میشود. در ادامه این مقاله سعی شده است توضیح کاملی برای سجاده فرش ماشینی به همراه نکات مهم در خرید فرش سجاده ای قرار داده بشود که در ادامه می توانید آن را مطالعه بفرمایید.

تاریخچه سجاده فرش

در گذشته مردم بر این باور بودند که استفاده از سجاده به هنگام نماز آن ها را در آخرالزمان از آفتاب سوزان دور نگه میدارد ، به همین علت هنگام اقامه ی نماز همراه خود سجاده به مسجد میبردند. به مرور زمان مردم از بردن سجاده به مسجد خسته شده و فرش هایی که در مساجد بود به علت مشکلاتی مانند شستوشو و حمل و نقل باعث شد افرادی که در زمینه ی صنعت نساجی فعالیت دارند به فکر تولید سجاده فرش بیوفتند.
و سجاده فرش به نام های دیگری هم معروف است از جمله سجاده فرش یا فرش سجاده ای ، فرش نمازخانه ، فرش مصلی ، فرش مسجد .

سجاده فرش نماز به چه دلیل در مساجد استفاده میشود ؟

۱- تشخیص آسان قبله توسط نمازگذار.
۲- فرش سجاده ای بدلیل یکدست بودن نظم خاصی به فضای داخلی مسجد میبخشد.
۳- یکی دیگر از قابلیت های سجاده فرش ، پوشاندن تمام فضای مسجد است.
۴- ترمیم سریع و آسان سجاده فرش نماز به ظوری که اگر به یک سجاده صدمه وارد شود ، یک سجاده ترمیم یا تعویض میشود ولی در صورت داشتن فرش ۹ متر یا ۱۲ متر باید کل تخته فرش تعویض شود.
۵- فرش سجاده ای نسبت به فرش ماشینی مقرون به صرفه تر است.

مراحل نصب سجاده فرش:

فرش سجاده ای در حسینه ها ، مساجد و نمازخانه های مدارس استفاده میگردد و اصلی ترین قسمت نصب ، مشخص شدن جهت قبله است. برای ثابت نگه داشتن سجاده فرش بهتر است به جز چسب از ترمز فرش یا پیچ و مهره به صورتی که مشخص نباشد استفاده شود به دلیل اینکه جمع آوری آسوده تر است.

چند نکته ی مهم جهت خرید سجاده فرش :

انتخاب شانه و تراکم سجاده فرش

فرش های سجاده ای موجود در بازار فعلی معمولا چهارصد و چهل شانه ، پانصد شانه ، هفتصد شانه ، هزار شانه و هزارو دویست شانه و با تراکم های ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ ، ۱۴۰۰ ، ۱۷۰۰ ، ۲۰۰۰ ، ۲۲۵۰ ، ۲۵۰۰ ، ۲۷۵۰ و ۳۰۰۰ هستند. اگر زیبایی فرش برای شما اهمیت دارد باید از سجاده فرش هایی استفاده کرد که تراکم و شانه ی آن بالا تر است ولی اگر دوام فرش برای شما مهم است سجاده فرش ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ مناسب است.

کیفیت سجاده از نظر بافت و نوع نخ

در کشور ایران بدلیل استفاده کردن از نخ آکرولیک برای سجاده فرش و فرش های ماشینی ، باعث میشود فرش ها دارای پرزدهی و حساسیت شود ولی در کشور های دیگر از BCF استفاده میشود که هم ارزان تر است و هم امکان حساسیت در آن کمتر می باشد.

آشنایی با قالی امپراطور

فرش امپراطور در نیمه دوم قرن شانزدهم با تار و پود ابریشم و پرز پشم در ابعاد ۷۵۹٫۵*۳۳۹٫۱ سانتی متر با وزن ۶۵٫۳ kg در یکی از کارگاه های قالیبافی که برای شاه طهماسب فعالیت میکردند بافته شده است. گفتنی است این فرش دارای بیش از ۴۰۰۰ گره در متر مربع است، مشخص کردن مکان دقیق بافت این قالی تقریبا غیرممکن است اما احتمالا در مجاورت هرات یا از سبزوار خراسان سرچشمه گرفته است. پشم های قالی امپراطور از نوع بسیار با کیفیت است که کارشناسان احتمال دادند از پشم های بسیارظریف بره گرفته شده است.

رنگرزی به صورت گیاهی صورت گرفته است و کاملا نشان دهنده هنر رنگ آمیزی با استفاده از گیاهان رنگ زا در طبیعت بوده است.برای بسیاری از مردم درخشش و روشنایی این رنگ ها غیرقابل باور است و باید اظهار کرد بیشتر بخاطر رنگ های بکارگرفته شده شهرت جهانی دارد. رنگ درخشان و فروزنده سبز زمردی در حاشیه ها با قرمز لاکی در زمینه ی فرش توازن منحصر به فردی را برقرار کرده است همچنین در حاشیه اصلی طلایی رنگ و داخل زمینه اشعار فارسی ظهیرالدین فاریابی با خط نستعلیق حک شده است که باعث زیبایی و اصالت بیشتر گشته است. ناگفته نماند بعضی ها بر این باورند که این قالی متعلق به امپراطور روسیه پیتر اول است.

تاریخچه فرش امپراطور

طرح و نقشه ی فرش امپراطور دارای ریزه کاری های فراوانی است و زمینه ی آن پر از شاخه های مارپیچ،گل و برگ های عظیم، شکوفه های درهم آمیخته با پیچک های کوچکتر است، در میان اشکال بزرگ گل ها،جنگلی از حیوانات واقعی و افسانه ای قدرتمندی به چشم میخورد که برخی از آنها آزادند و برخی دیگر با حالتی خشمگین محبوس شده اند همچنین برخی از سرهای حیوانات در لابلای شاخه ها پنهان شده اند. (در عکس های زیر تمامی جزییات کاملا آشکار است) بدون شک قالی آنتیک امپراطور یکی از خاص ترین طرح ها را در میان فرش های ایرانی دارد. همچنین در سال ۱۹۴۱ به موزه متروپولیتن نیویورک واگذار شد اما متاسفانه شرایط آن بسیار وخیم بود و تار و پود ابریشم آن تقریبا از بین رفته بود و قسمت هایی از آن جدا شده بود به همین علت این قالی شگفت انگیز در ۶۰ سال بعد دوبار بیشتر در بین عموم نمایش داده نشد.لازم به ذکر است بیشتر از ۳ سال به طول انجامید تا آن را ترمیم و تا حدودی بازسازی کنند.

نقش قالی امپراطور

شعر کامل فرش امپراطور:

بیا که عهد چمن تازه کرد باد بهار/ که باز گشت چمن را طراوت رخ یار
چمن هنوز لب از شیر ابر ناشسته/ چو شاهد آن خط سبزش دمید گرد عذار
مخدّرات چمن جلوه م کینند امروز/ عروسیست نبات بنات را پندار
و گرنه بهر چه گردون شکوفه گل را/ سفیده بر زده گلگونه کرده بر رخسار
همه جواهر لعلست غنچه را در تنگ/ همه بضاعت مشک است لاله را در بار
ولی ز تنگ دلی گل بخود فرو شده بود/ نمی گشود دهان و نمی نمود عذار
فراز تخت زمرد نشست از شبنم بتاج/ لعل درآویخت لؤلؤ شهوار
بیاض دیده نرگس نگرتعالی الله که/ هست خیره ازو ؟ دیده اولو الأبصار
چمن ز غنچه نماید هزار خرگه سبز/ سفیده دم که زند ابر خیمه بر گلزار
شکوفه هر درمی را که داشت داد بباد سحاب/ هر گهری را که یافت کرد نثار
مذاکران چمن چون مقدسان فلک فراز/ سدره اشجار بین که در اسحار
دعای شاه جهان م کینند و میگویند که / باد تا ابد از عز و جاه برخوردار

طرح های مورد استفاده فرش کاشان

فرش کاشان معمولاً ترکیبی از طرحهای تزئینی بوده و از یک ترنج مرکزی چند قسمتی و لچکهای مربوط به آن تشکیل شده است. ترنج مرکزی در فرش کاشان از تعدادی ترنج متحدالمرکز تشکیل شده که ترنج میانی به شکل ستاره می باشد. زمینه و لچکهای فرش با ساقه های باریک و طرحهایی از برگ خرما، گلهای ختمی، گلهای نیلوفر آبی، گلهای سرخ کوچک، برگهای نوک تیز و … پوشیده شده است. ویژگی فرش کاشان این است که تمام گلها به شیوه ای طراحی شده که اندکی حالت هندسی داشته باشند.

این ویژگی آخر، پس از جنگ جهانی اول کاملاً از بین رفت و طرح جدیدی بر روی این فرشهای ظاهر شد که شامل مجموعه ای از گیاهان سبز و خرمی بود که به دور ترنج مرکزی دیده می شدند. ترنج به شکل بیضی بوده و تمایل به کوچک شدن دارد. معمولاً در این فرشها چهار یا شش عدد قاب حاشیه ای به اضافه یک لبه باریک ( حاشیه ای که در کنار فرش قرار گرفته و فقط دارای یک رنگ می باشد که رنگ زمینه فرش است ) وجود دارد.

در فرش هایی با ابعاد متوسط و بزرگ، ترنج حذف شده و به جای آن اسلیمی های گل داری قرار گرفته اند که کل فرش را می پوشانند. اگر به فرش های ابریشمی کاشان هم توجه کنیم متوجه می شویم که مجموعه تصاویر و حالات تصویرگری آن نسبت به سنت وفادار مانده است. در این فرشها اکثراً تصاویر پرندگان، چهارپایان، گیاهان، درخت سخنگو ، صحنه هایی از شکار و … دیده می شود. منظور از درخت سخنگو، درختی است که در انتهای شاخه های آن سر یک حیوان دیده می شود.

فرش کاشان از لحاظ طراحی تحت تأثیر طرح لچک ترنج اصفهان بوده است اما ظرافت و دقت فرش اصفهان را ندارد و رنگ بندی پایین تری هم دارد.

از طرح لچک ترنج سنتی ( ترنج ظریف و کشیده به رنگ آبی و سرمه ای که عیناً این رنگها در لچکها و حاشیه فرش نیز تکرار شده ) در یک زمینه لاکی رنگ و برعکس در برخی از مراکز فرش بافی ایران مانند کاشمر، یزد، اردستان و همچنین کشور مصر تقلید می شود.

آنطور که از سوابق تاریخی فرش بافی کاشان مشخص است این حرفه در کاشان پیشینه ای کهن دارد که علی رغم بحرانهای اقتصادی توانسته است همچنان به بقای خویش ادامه دهد.

خطرات و مضررات الیاف فرش ماشینی

فرش هایی که امروزه تولید میشوند به دلیل استفاده از مواد مصنوعی در تولید آن برای سلامتی انسان و مخصوصا کودکان مضر هستند. تا جایی که امکان دارد حداقل در اتاق کودک برای حفظ سلامتی آنها از فرش ماشینی استفاده نکنید.

پارچه ها و بافته هایی که در آنها از مواد طبیعی و ارگانیک ، مثل پنبه و پشم استفاده میشود بهترین راه حفظ سلامتی انسان ها است.
تقریبا همه فرش های ماشینی که در بافت آنها از الیاف مصنوعی استفاده میشود باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در داخل محیط منزل شما می شود.
برای مثال در برخی موارد مواد زیر ممکن است در داخل فرش ماشینی وجود داشته باشد:
مواد سرطان زا شناخته شده مانند P-Dichlorobenzene در فرش ماشینی . این مواد شیمیایی نیز ممکن است توهم، آسیب های عصبی و بیماری تنفسی در انسان شود.
مواد شیمیایی ۴-PC که به فرش متمایز “بوی فرش جدید”  می دهد و با ناراحتی های چشم، بینی و مشکلات تنفسی مجاری فوقانی همراه است
ترکیبات ضد آتش با PBDEs، که ممکن است باعث صدمه به تیروئید، سیستم ایمنی بدن و اختلال در کارکرد مغز در انسان شود.
نکته سلامتی در قدیم دلیل بازار پسندی فرش دستبافت بوده است زیرا در ان از مواد طبیعی برای رنگرزی پشم استفاده میکردند.

فرش آکریلیک

اولین بار نخ آکریلیک ، در دهه ی ۱۹۶۰ در تولید فرش های ماشینی به کار گرفته شد . امروزه الیاف آکریلیک ، در صنعت فرش ماشینی کاربرد بسیار بالایی دارد . نخ آکریلیک نسبت به بقیه نخ ها در برابر شستشو فرش مقاوم تر است . فرش اکریلیک نرم و لطیف است و بوی مواد نفتی و پلاستیکی نمی دهد . در برابر حرارت های غیر مستقیم از جمله کتری ، اتو و غیره مقاومت بالاتری دارد .

نخ آکریلیک مثل پشم سبک و گرم است و از نظر ظاهری فرش آکریلیک شباهت بسیاری با فرش پشمی دارد و ماندگاری رنگ آن بسیار بالاست و رنگ های فرش آریلیک بسیار شفاف و روشن است . و هنگامی که دست روی فرش آکریلیک بکشیم احساس چسبندگی ایجاد نمی شود . فرش آکریلیک جز فرش های ضد حساسیت هستند و در برابر رطوبت مقاوم هستند .

فرش آکریلیک در مقایسه با دیگر قالی ها ، از عمر بیشتری برخوردار است . در جاهای پررفت و آمد توصیه میشود از فرش ماشینی آکریلیک استفاده شود چون این فرش ها گرد و غبار را کمتر به خود جذب می کند و در برابر پاخوردگی طول عمر بیشتری دارد و در برابر شستشو آبرفتگی ندارد .

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است