کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷
خانه » آرشیو برچسب: فرش ماشینی

بایگانی برچسب ها: فرش ماشینی

بررسی گونه های مختلف فرش دستباف از بعد اندازه

«فرش»های دستباف را بر اساس اندازه و ابعادی که دارند به ۷ قسم به شرح ذیل تقسیم بندی می نمایند :

نتیجه تصویری برای فرش

  • قالیچه
  • قالی
  • کناره
  • کلگی
  • پشتی
  • ذرع و نیم و ذرع چارک
  • پادری

بررسی «فرش» نوع قالیچه :

در حقیقت باید این گونه بیان داشت که آن دسته از «فرش» هایی که دارای مساحتی کمتر از چهار مترمربع هستند را جزو گروه «فرش»های قالیچه قرار می دهند .

به طور معمول ابعاد قالیچه ها به شرح ذیل هستند :

  1. ۲۰/۲×۴۰/۱ متر
  2. ۵/۲×۵/۱ متر

یک نوع «فرش» قالیچه ای نیز وجود دارد که نام آن پرده ای است . قالیچه های پرده ای دارای ابعاد ۵/۲×۵/۱ هستند البته این نکته را نیز باید یادآور شد که حتما باید از نوع ریز باف باشند  .

 

باز هم یک نوع دیگر از قالیچه وجود دارد که به آن قالیچه دو ذرعی و یا سجاده ای می گویند . این قالیچه ها نیز دارای ابعادی معادل ۲۰/۲×۴۰/۱ هستند .

 

 قالی: به «فرش»هایی که در اندازه های ۳×۲ متر،۵/۳×۵/۲ متر،۴×۳ متر،۴×۶ متر باشد، گفته می شود که به چهار دسته زیر تقسیم می شود:

الف) «قالی» های کوچک که ابعاد ۳×۲ متر،۵/۳×۳/۲ متر را شامل می شود.
ب) «قالی» های متوسط که ابعاد  ۴×۳  متر و ۸/۲× ۸/۲  متر را شامل می شود.
ج) «قالی» های بزرگ که ابعاد ۵/۴× ۵/۳  متر و ۸/۴×۷/۳ متر را شامل می شود.
د) «قالی» های بسیار بزرگ با ابعاد ۵×۴ و۶×۴ متر و بالاتر از این ابعاد را شامل می شود.

کلّگی: به فرش هایی می گویند که از نظر عرض از قالی کم عرض تر و از نظر درازا از ۴ متر کمتر باشد که در اندازه های ۳×۵/۱ متر،۳×۷/۱ متر و ۷/۳×۲ متر بافته می شود.
کناره: فرشی است که برای مفرش کردن راهروها و راه پله ها استفاده می شود و پهنای آن از ۷۰/۱ تا ۵/۰ متر و طول آنها از ۱۰-۳ متر متفاوت است و در بعضی از موارد استثنائی نیز تا ۱۵ متر و بیشتر بافته شده است.
ذرع و نیم و ذرع چارک: به فرشهایی که ابعاد آن ۵/۱×۰۴/۱ و ۶۰/۱×۱۰/۱ متر باشد ذرع و نیم گفته می شود.
همچنین به فرشهایی که ۳۰/۱×۸۰/۰ متر باشد ذرع و چارک اطلاق می شود.
پشتی: به قالیچه هایی که مساحت آنها کمتر از یک متر مربع باشد. متداولترین اندازه پشتی ۹۰×۶۰ سانتی متر می باشد.
البته در منطقه گرگان و بجنورد به طور جداگانه برای پشت پشتی ها نوعی گلیم می بافند و داخل آنها را با پر مرغ و ابر پر می کنند که به این گونه پشتی، قارچین می گویند.
پادری: به قالیچه های کوچکی که اندازه پاگرد در بافته می شود پادری می گویند.

 

بررسی انواع مختلف قالی

بررسی انواع «قالی» :

 

«قالی» دستباف را بر اساس نوع موادی که در آن به کار می برند به ۵ دسته به شرح ذیل دسته بندی می نمایند :

«قالی» پشمی و «قالی» تمام ابریشم و «قالی» گل ابریشم و «قالی» کف ابریشم و «قالی» سوف

حال قصد داریم در ذیل هر یک از انواع «قالی»های نام برده شده را مورد بررسی قرار دهیم :

  • «قالی» تمام ابریشم :

«فرش» هایی تمام ابریشم هستند که هم پرز آن ها و هم چله شان از ابریشم باشد .

  • «قالی» کف ابریشم :

زمانی که برای زمینه «فرش» ها از پرز ابریشمی به جای پرز پشمی استفاده کنند به آن ها «فرش»های کف ابریشم می گویند .

  • «قالی» پشمی:

آن «فرش» هایی را پشمی می گویند که جنس پرزش از پشم باشد و تاروپودش از جنس پنبه و پرز باشد .

لازم به ذکر است که در میان ایلات و عشایر به جای نخ پنبه از پشم استفاده می شود.

  • «قالی» گل ابریشم: 

در این گونه «فرش»ها در نقش ها و دور حاشیه ها به جای پرز پشمی از ابریشمی استفاده می شود و معمولاً چله اینگونه «فرش»ها از ابریشم است.

  • «قالی» سوف:

نوعی «قالی» است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده و نقش گل و بوته ها پرز دار می باشد.

بشر از زمانی که خود را شناخت و ضرورت وجود ملزومات زندگی را احساس نمود، به فکر داشتن منسوجی بود تا او را در برابر سرما و سختی زمین محافظت نماید. پشم و موی حیواناتی نظیر گوسفند و بز، اولین یافته‌های بشر برای برآوردن این نیاز بود و متعاقباً پوست این حیوانات اولین زیرانداز یا به عبارت دیگر، فرش منسوج بود.

 

به دنبال تحول و پیشرفت در زندگی، بشر آموخت که می‌تواند با در هم نمودن و فشردن الیاف پشم، زیراندازی ضخیم‌تر و گرم‌تر به نام نمد تهیه نماید. متعاقباً با فراگیری فنون ریسندگی و تابندگی، نخ‌های پشمی را تولید نمود و برای اولین بار با ادغام رشته نخ‌های افقی و عمودی نخ‌های پشم، گلیم را ابداع کرد و این سرآغازی بود برای ابداع فرش گره‌دار یا پرزدار که هنر و فنی پیشرفته‌تر بود.

 

فرش واژه ای عربی است که به معنای زمین است و در زبان فارسی دارای مفاهیمی چون گسترده شدن، زیرانداز و کفپوش می باشد. با توجه به تعریف فوق مفاهیمی چون گلیم، نمد، زیلو، فرش ماشینی و دستباف را می توان فرش دانست.

واژه فرش به چه معناست؟

خود کلمه و لغت «فرش» یک لغت عربی به حساب می آید .

نتیجه تصویری برای فرش

کلمه «فرش» در زبان ما (فارسی) دارای معانی متعددی است که آن معانی عبارتند از : کفپوش و زیرانداز و گسترده شدن اما «فرش» در همان زبان عرب دارای معنی زمین است .

حال که با معانی متعدد و مختلف کلمه «فرش» آشنا شدیم درمیابیم که به صورت کلی می توان واژه هایی همچون : «فرش» دستبافت و ماشینی و زیلو و نمد و گلیم را همان «فرش» به شمار آورد .

واژه زمین گستر یک معادل فارسی برای لغت «فرش» است .

کلماتی مانند : بساط و مفرش و گلیم و «قالی» و زیلو و زیرانداز همان مترادف کلمه «فرش» هستند .

مسائلی مانند : شیوه زندگی انسان ها و ادبیات و فرهنگ مردم و روحیات و خلاقیت ها و تاریخ  و سنت ها از جمله مواردی است که با «قالی» ارتباطی نزدیک دارد.

«قالی»، محصولی چند بعدی و دارای جنبه‌های هنری، اجتماعی، اقتصادی و تکنیکی بسیار است.

اقوام، ایلات، زنان و دختران، هنرمندان و دولت‌های سرزمینمان همه نقشی بسیار مهم در حفظ، توسعه، ترویج و تکمیل این سنت اصیل، رنگارنگ و سحرآمیز داشته‌اند.

قالی زنده‌ترین هنر ملی ما، دریچه‌ای بسیار غنی به سوی هنر و زیبایی‌شناسی و هویت ملی است. ما بیشتر به این هنر ملی خود فرش یا فرش دستباف یا بعضا قالی می‌گوییم؛ بدون آن که معنی دقیق آن را بدانیم

مشخصات قالی دستباف
فرش دستباف دارای سه مشخصه زیر می باشد:
۱- دارای تار و پود می باشد.
۲- پرز داشته باشد.
۳- پرزها دور تارها گره خورده باشد.
انواع قالی
از لحاظ مواد مصرف شده در می توان قالی دستباف را در ۵ گروه زیر طبقه بندی کرد:
۱- پشمی: به فرشی که تار و پود آن از جنس پنبه و پرز آن پشمی باشد می گویند. لازم به ذکر است که در میان ایلات و عشایر به جای نخ پنبه از پشم استفاده می شود.
۲- تمام ابریشم: به فرشهایی که پرز و چله آن از ابریشم باشد، تمام ابریشم می گویند.
۳- گل ابریشم: در این گونه فرشها در نقش ها و دور حاشیه ها به جای پرز پشمی از ابریشمی استفاده می شود و معمولاً چله اینگونه فرشها از ابریشم است.
۴- کف ابریشم: در زمینه اینگونه فرشها به جای پرز پشمی از پرز ابریشمی استفاده می شود.
۵- سوف: نوعی قالی است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده و نقش گل و بوته ها پرز دار می باشد.

 

رابطه دلار و تولید فرش

کشور ما به غیر از صادرات نفت محصولات دیگری هم به خارج صادر می کند که بااهمیت ترین و مشهور ترین آن ها پسته و زعفران و خاویار و «فرش» است.

 

نتیجه تصویری برای فرش

این «فرش»های دستباف بعضی مواقع به اندازه ای گران قیمت هستند که دل زیرپا انداختنشان را نداریم .

براساس گزارشی که بولتین نیوز ارائه کرده است و از بازار خبر نقل گردیده است :

آن گونه که یک عضو از اعضای انجمن «فرش» ایران بیان نموده است در سال ۹۲ بهای «فرش» نسبت به سال قبل خود یک چیزی در حدود ۲۵ الی ۴۰ درصد بالا رفته است .

صنعت «فرش» در صورت پایین آمدن قیمت دلار دچار صدمه خواهد شد .

وی همچنین اظهار داشت که با وجود آن که هزینه های تولید «فرش» بالا رفته است اما بازهم تولید کنندگان به دلیل بالارفتن قیمت دلار و به دنبال آن بالا رفتن بهای «فرش» دچار ضرر نشدند .

وی افزود: ۱۸ تا ۲۵ درصد هزینه‌های تولید «فرش»، مربوط به دستمزد بافندگان است

این کارشناس «فرش» با اشاره به کاهش قیمت دلار در آن روزها خاطرنشان کرد: اگر این نوسانات ادامه داشته باشد، ایجاد مشکل خواهد کرد چرا که قیمت «فرش» پایین می‌آید و هزینه تولید همچنان بالا می ماند.

در ابتدا تحریم‌ها ضربه‌ای بر صنعت فرش وارد کردند و با عدم ورود برخی از ملزومات تولید فرش، پرداخت نقدی یارانه و افزایش دستمزدها، تولید کنندگان دست از ادامه فعالیت کشیدند، اما با افزایش نرخ دلار جایگاه فرش ایران در جهان حفظ شده و افزایش قیمت در تولیدکنندگان رغبت دوباره ایجاد کرد؛ هرچند در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۷ درصد کاهش ارزش صادرات را شاهد بودیم.

احراری، خراسان رضوی را بستری مناسب برای تولید فرش عنوان اظهار کرد: خراسان رضوی از نظر کمی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرش و ۱۸ تا ۲۰ درصد تولید فرش کشور را دارا است.

این پژوهش‌گر حوزه فرش اضافه کرد: از دلایل عمده این امر، پتانسیل‌های زیاد منطقه چه از نظر مواد اولیه و چه از نظر پایین بودن سطح دستمزدها است، این مسائل بسیاری از تولید کنندگان را از مناطق دیگر ترغیب به سرمایه گذاری در این استان می‌کند.

سبک تولید فرش خراسان رضوی تجاری یعنی تراکم کم‌تر و قیمت پایین‌تر است. فرش‌های تولید شده به دو دسته تقسیم می‌شوند که برخی از سبک‌ها مانند سبک بلوچ ۱۰۰ درصد تجاری هستند و سبک‌هایی نیز صرفا جهت مصرف داخلی تولید می‌شوند که در سطح شهر مشهد به فروش می‌رسند.

این طرح به شکل فروش نقدی، اقساطی، متری و پیش فروش فرش یا ارائه سفارش تولید انجام می‌شود و کارمندان دولت و یا کسانی که ضامن آن‌ها یک کارمند دولت باشد می‌توانند در اقساط ۱۲ ماهه، ۱۸ ماهه فرش دستباف را خریداری کنند.

از آن‌سو رییس مرکز فرش کشور از سهم ۳۵ درصدی ایران در صادرات فرش دستباف جهان خبر داد.

محمد باقر آقاعلیخانی با بیان اینکه سال پیش از سال نودو دو  ۴۲۷ میلیون دلار فرش دستباف صادر شده است افزود: میزان صادرات فرش دستباف جهان یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

رقبای ایران در صادرات فرش کشورهایی مانند هند، چین، پاکستان و افغانستان هستند که می توان با تبلیغات فرش در بازار خارجی، اعزام هیات های بازرگانی به خارج از کشور و شناسایی بازارهای جدید به رونق صادرات فرش دستباف ایران کمک کرد.

 

CARPET

نخستین مواردی که انسان ها برای آن که خویش را از سختی و سرمای زمین حفظ نمایند بدان پناه بردند پشم و موی حیوان هایی مانند : بز و گوسفند بوده است .

تصویر مرتبط

در واقع انسان ها از همان ابتدای زندگی بر روی کره زمین به فکره زیراندازی جهت راحتی و رفاه حال خود بوده اند .

به دنبال این موضوع پوست همین حیوانات نام برده شده نیز به عنوان نخستین «فرش» منسوج به حساب می آید .

نمد اولین زیرانداز ضخیم و گرم بود که پس از آن که کمی زندگی بشر دستخوش تحول و پیشرفت شد آن را ساخت و مورد استفاده قرار داد .

در واقع باید بدین صورت بیان نمود که به دنبال پیشرفتی که زندگی بشر کرده بود انسان ها این را دریافتند که می شود با درهم نمودن و فشردن الیاف پشم یک زیرانداز خوب را تولید کرد و این گونه بود که نخستین نمدها تولید شد .

متعاقباً با فراگیری فنون ریسندگی و تابندگی، نخ‌های پشمی را تولید نمود و برای اولین بار با ادغام رشته نخ‌های افقی و عمودی نخ‌های پشم، گلیم را ابداع کرد و این سرآغازی بود برای ابداع «فرش» گره‌دار یا پرزدار که هنر و فنی پیشرفته‌تر بود.

«فرش» واژه ای عربی است که به معنای زمین است و در زبان فارسی دارای مفاهیمی چون گسترده شدن، زیرانداز و کفپوش می باشد.

با توجه به تعریف فوق مفاهیمی چون گلیم، نمد، زیلو، فرش ماشینی و دستباف را می توان فرش دانست.

مشخصات قالی دستباف
فرش دستباف دارای سه مشخصه زیر می باشد:
۱- دارای تار و پود می باشد.
۲- پرز داشته باشد.
۳- پرزها دور تارها گره خورده باشد.
انواع قالی
از لحاظ مواد مصرف شده در می توان قالی دستباف را در ۵ گروه زیر طبقه بندی کرد:
۱- پشمی: به فرشی که تار و پود آن از جنس پنبه و پرز آن پشمی باشد می گویند. لازم به ذکر است که در میان ایلات و عشایر به جای نخ پنبه از پشم استفاده می شود.
۲- تمام ابریشم: به فرشهایی که پرز و چله آن از ابریشم باشد، تمام ابریشم می گویند.
۳- گل ابریشم: در این گونه فرشها در نقش ها و دور حاشیه ها به جای پرز پشمی از ابریشمی استفاده می شود و معمولاً چله اینگونه فرشها از ابریشم است.
۴- کف ابریشم: در زمینه اینگونه فرشها به جای پرز پشمی از پرز ابریشمی استفاده می شود.
۵- سوف: نوعی قالی است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده و نقش گل و بوته ها پرز دار می باشد.

 

روش نگهداری فرش ماشینی

فرش ماشینی مانند وسیله‌ی دیگر، روش استفاده و نگهداری خاص خود را دارد. برای افزایش عمر فرش خود و استفاده‌ی بهینه از آن به نکات زیر توجه کنید.

جارو کردن فرش ماشینی

برای جارو کردن فرش ماشینی از جاروی دستی استفاده نکنید. این نوع جارو باعث سایش سطح فرش می‌شود و علاوه بر آن بخشی از گرد و خاک را به میان پرز‌های فرش هدایت می‌کند. بهترین وسیله برای تمیز کردن گرد و خاک از روی فرش ماشینی جاروی برقی است. استفاده از جاروی برقی در جهت‌های مختلف روی فرش سبب می‌شود جهت نخ خاب فرش به صورت نامنظم درآید و فرش ظاهری نامرتب پیدا کند. برای جلوگیری از این اتفاق، جهت پرزهای فرش خود را پیدا کنید و جارو را فقط در همان جهت حرکت دهید.

پاکسازی لکه‌ها از روی فرش ماشینی

برای دریافت اطلاعات کامل در مورد پاک کردن لکه‌ها از روی فرش ماشینی اینجا کلیک کنید.

شستشوی فرش ماشینی

برای شستشوی فرش ماشینی از خدمات شرکت‌های معتبر و دارای مجوز استفاده کنید. شستشوی غیراصولی و استفاده از مواد شوینده‌ی اسیدی یا قلیایی باعث آسیب دیدن فرش خواهد شد. پس از شتستشوی فرش توسط قالی‌شویی یا پس از مرطوب شدن فرش به هر دلیل، مطمئن شوید که رطوبت فرش به طور کامل از بین برود زیرا وجود رطوبت در فرش به طور مرتب باعث پوسیدگی الیاف آن می‌شود.

حمل و نقل فرش

روش مناسب برای حمل فرش ماشینی، لوله یا رول کردن آن است. تا کردن فرش می‌تواند به تار و پود فرش آسیب بزند و حتی ممکن است در صورت افزایش فشار، باعث پارگی فرش شود. در صورتی که ناچار به تا کردن فرش هستید، سعی کنید هر چه زودتر تای فرش را باز کنید و پیش از پهن کردن، آن را محکم لوله کنید و پس از مدتی پهن نمایید. انتقال فرش بهتر است توسط خودروی مناسب صورت بگیرد. در صورت فراهم نبودن خودروی مناسب مانند وانت یا کامیون، فرش را می‌توان به صورت لوله شده روی سقف خودرو قرار داد. تا کردن فرش تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. در صورت لزوم، پس از رسیدن به مقصد هر چه زودتر تای فرش را باز نمایید و آن را لوله کنید.

انبار و نگهداری فرش

بهترین روش برای نگهداری فرش، لوله کردن و قرار دادن آن در نایلون است. بنابراین سعی کنید هنگام خرید، نایلون آن را به صورت سالم نگهداری کنید تا در آینده هنگام حمل و نقل یا نگهداری در انبار مورد استفاده قرار بگیرد. فرش ماشینی نباید در محل مرطوب یا در مقابل نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

محل قرارگیری فرش در منزل

فرش خود را در محلی که نور مستقیم خورشید به آن می‌تابد قرار ندهید. این کار در طولانی مدت سبب کاهش کیفیت و آسیب رنگ‌های فرش می‌شود. آسیب‌پذیری برخی الیاف در برابر نور خورشید بیشتر است.

 

بازار فرش در تولید فرش ماشینی کشور

بازار فرش ماشینی در شهرستان آران و بیدگل قطب تولید این محصول، در بازار شب عید رونق گرفته است.

به گفته صاحبان واحدهای تولیدی فرش ماشینی و فروشندگان ، استفاده از دستگاههای جدید ، تنوع تولید و قیمت خوب از مهمترین دلایل رونق بازار فرش بوده است .

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت آران و بیدگل گفت: این شهرستان با ۸۰۰ واحد تولیدی فرش ماشینی، سالانه ۴۵میلیون مترمربع فرش تولید می کند که معادل ۶۰درصد از فرش های تولیدی کشور است.

مجتبی محلوجی با بیان اینکه رونق بازار فرش باعث اشتغال ۲۰هزار کارگر در واحدهای تولیدی فرش ماشینی شهرستان شده خاطرنشان کرد: وجود چنین واحدهای صنعتی در آران و بیدگل موجب شده، این شهرستان بالاترین نرخ اشتغال استان اصفهان را داشته باشد.

بررسی نقوش حیوانی در طرح قالی های سنتی

بررسی قالی ها، دستبافته ها و زیراندازهای سنتی ایران نشان می دهد، در طرح و نقوش آنها از اشکال حیوانات به وفور استفاده شده است.
سابقه به کارگیری نقوش حیوانی طولانی تر از نقوش انسانی است ابتدا جادوگران و شکارچیان برای تسخیر روح جانور نقش آن را بر دیوار و سقف قسمت های تاریک غار ها می کشیدند، ولی به تدریج بر جنبه های تزیینی این نقوش افزوده شد. حیوانات از ابتدای تاریخ بشریت بی آنکه در تغذیه خود نیازمند بشر باشند خوراک و پوشاک او را تامین و یا به نحوی در زندگی انسان ها سودمند بوده اند. در قالی ها و دستبافته های روستایی و عشایری اردبیل به دلیل ارتباط نزدیک میان انسان و حیوان نقوش حیوانی جایگاه بسیار مهمی درمیان نقوش تزیینی این منطقه یافته است.

گروه اول حیواناتی هستند که در زندگی مردم حضور فعالی دارند این حیوانات اهلی برای مردم سودمند بوده و وجود آنها برای ادامه زندگی ضروری است از میان این جیوانات می توان به مرغ، خروس، جوجه، گوسفند، بز، سگ و … اشاره کرد .

گروه دوم نقوش حیواناتی است که نماد پاکی زیبایی و وقار هستند از این میان می توان به کبوتر و طاووس اشاره کرد

گروه سوم نقوش حیواناتی است که نمادی از قدرت و درنده خوبی محسوب می شوند این حیوانات گاهی زندگی روستاییان و عشاییر کوچ نشین را مورد تهدید قرار می دهند از میان این حیوانات می توان به شیر و روباه اشاره کرد

گروه چهارم نقوش حیواناتی است که جنبه واقعی نداشته و بیشتر یک نقش تلفیقی محسوب می شود مانند حیوانی که پشت به صورت قرینه تکرار شده است و یا نقش شیر و خورشید.

نقش شیر و خورشید شکلی مرکب از نیمرخ شیری است که در پنجه راست شمشیری درست دارد و بر پشت او خورشید می درخشد این علامت نشان رسمی دولت و پرچم ایران در گذشته بوده است. پیشینه این نشان به روزگاران کهن مربوط می شود. به این بیان که در گذشته های دور، ایرانیان از خورشید که یکی از مظاهر خداوند و نمادی از میثاق پیمان زور و نیرو و عقاب که فر و شکوه سلطنت از اوست برای خود پرچم و درفش داشته اند ولی به تدریج نقش خورشید که درخشان ترین اجرام آسمانی و در نزد مردم باستان بلندترین جایگاه را داشته است و نقش شیر که دلیرترین درندگان به شمار می آمد با هم تلفیق شد.

آنچه از نقش شیر و خورشید به صورت واقعی وجود دارد رابطه علمی و نجومی بین برج اسد و خورشید است بدین ترتیب که در عرف منجمین برج اسد خانه خورشید است زیرا خورشید در میان بروج دوازده گانه یک دو خانه مخصوص داشته است.

در باره نقش شیر و خورشید روایت بسیاری موجود است چنان که ابن عبدی در سال های میانه قرن هفتم هجری قمری در کتاب مختصر الدول آورده است که کیخسرو بن عزالدین کیکاووس از حکمرانان سلجوقی آسیای صغیر عاشق دختر پادشاه گرجستان شد و تمایل داست که تصویر دختر را بر روی سکه ضرب کند. این خواسته با مخالفت اطرافیان و مسلمین قرار گرفت و چون اصرار کیخسرو را دیدند به ناچار صورت همچو خورشید شاهزاده خانم گرجی را بر فراز شیری آوردند تا هم خواست کیخسرو انجام شده و هم مخالفین چنین تصور کنند که مقصود نقش صورت طالع پادشاه است. بعد از کیخسرو بن کیکاووس تا دوره صفویه خبری از نقش شیر و خورشید نبود، تا آنکه در دوره صفویه می بینیم نقش خورشید به صورت نیم دایره بر پشت شیر چسبیده است که این امر را معلول شتابکاری نقاشان دانسته اند. در زمان شاه عباس این نقش بر سکه ها دیده می شود. بعد از صفویه قراین وجود نقش شیر و خورشید کم و گاهی قطع می شود تا اینکه در زمان قاجار دقیقا از سال ۱۲۸۰ هجری قمری یعنی از دوره حکومت ناصر الدین شاه نشان رسمی ایران شد در این دوره شیر به پا بلند شده و شمشیری که نشان شمشیر دودم حضرت علی (ع) یعنی ذوالفقار است را دست دارد نشان شیر و خورشید به عنوان نشان رسمی بر پرچم سر در ادارات و سکه ها وجود داشت سرانجام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان پرچم جمهوری اسلامی جایگزین نشان شیر و خورشید شد.

با وجود این نقش شیر و خورشید امروزه نشان رسمی ایرانیان نیست ولی به دلیل ترکیب مناسب و زیبایی نقش هنوز در نقوش ورنی های منطقه اردبیل می شود نقش دیگری که در ورنی های اردبیل وجود دارد و بسیار شاخص است نقش سگ مرغ یا سک بالدار است. این نقش احتمالا ترکیبی از بدن سگ و تاج و دم طاووس یا بوقلمون می باشد و متاثر از نقش اژدهایی است که در دوره ساسانی به نقش مرغ مقدس یا گریفین تبدیل شد و نماد پادشاهی ساسانی است هر کدام از گروه های جانوری به نوعی در زندگی عشایری و روستایی حضور دارند.

دستبافته های سنتی

پستانداران

ویژگی نقوش این گروه از حیوانات در موارد ذیل دیده می شود :

ترکیب اصلی نقش حیوانی ثابت مانده ولی برخی از اعضای حیوان تغییر جهت داده است گاهی در مقایسه بین دو نقش مشابه به دلیل اینکه در ترکیب کلی زیراندازهای دستبافت فضای خالی وجود دارد و نقشی که باید در این فضا قرار گیرد برای آن مناسب نیست به ناچار نقش تغییراتی می کند بدین ترتیب که سر حیوان به عقب برگشته یا پوزه ی حیوان کوتاه شده است و یا دم حیوان به اشکال مختلف به صورت شکسته یا تا شده تصویر می شود این تغییر هیچ اثری بر ارائه ویژگی های خاص نقوش حیوانی ندارد.
گاهی در مورد یک حیوان حالت های مختلف جانور هنگامی که با شرایط متفاوت روبرو است تصویر می شود به عنوان مثال حالت های مختلف سگ به هنگام دویدن نشستن وایستادن و یا حالت دم حیوان درنقوش حیوانی سگ دیده می شود که برخی از آنها عبارت است از :

حالت دوم سر و گوش ها به هنگام شنیدن یا بوییدن چیزی
حالت دوم و بدن به هنگام حماه و تهاجم
حالت بدن به هنگام ابزار دوستی
حالت بدن به هنگام دویدن
حالت بدن به هنگام نشستن

شکل پوزه پستانداران گاهی با منقار و نوک پرندگان در آمیخته و نمی توان آن را به عنوان یک عامل شناسایی نقش شناخت .
گاهی برای نقوش پستانداران اعضایی گذاشته می شود که با سایر ویژگی های نقش حیوان مغایرت دارد بدین معنی که نقش حیوان مغایرت دارد بدین معنی که نقش حیوان چهارپا با تاج کاکل و دم پرنده دیده می شود.
در برخی از نقوش حیوانی ترسیم شاخ به صورت بسیار منظم و شاخص تصویر شده است گاهی نقش دم کاملا شبیه شاخ است و گاهی به صورت متصل به هم رسم می شوند .
به طور کلی اغلب بافندگان سلیقه خود را در بافت نقش و ترکیب بندی آنها در دستبافته ها دخالت می دهند گاهی یک نقش به شکل های مختلفی اجرا می شود بدین معنی که خطوط محیطی نقش گاهی به صورت پلکانی گاهی با خطوط تقریبا صاف و منحنی در بافت اجرا می شود.
چشم ها اغلب به صورت مربع مستطیل مثل و یا ذوزنقه رسم می شود که در برخی موارد ویژگی خاص چشم حیوان را در خود دارد که با مشاهده آن می توان نوع حیوان را تشخیص داد
با آن که در نقوش حیوانی بدن حیوان از نمیرخ رسم می شود ولی تعداد پاها همیه دوتا نیست بلکه تعداد آن متغییر است و تعداد پای حیوان غالبا به صورت چهارپاست ولی حتی نقش حیوانی با ده پا نیز رسم شده است در مواردی مانند نقش حیوانی اسب دو پای حیوان به جای سم چنگال پرندگان دیده می شود .

فرش ماشینی تراکم بالا

یکی از موارد مهم در زمان خریداری فرش توجه به تراکم آن است. این تصور که هر چه تراکم بالاتر باشد فرش زیباتر درست است، اما قبل از خرید فرش به مکانی که فرش در آنجا پهن می شود نیز باید توجه کرد و این پرسش را مطرح نمود که آیا فرشی به این اندازه ظریف مناسب آن محیط است یا خیر؟

با توجه به اینکه شانه ی یک فرش برابر است با تعداد گره در عرض فرش (مثلا در فرش ۱۲۰۰ شانه، به تعداد ۱۲۰۰ گره در یک متر عرض فرش وجود دارد) و تراکم فرش عبارت است از تعداد گره های فرش در هر متر مربع ضربدر ۲( مثلا در فرش تراکم ۳۰۰۰، در هر متر طول فرش به میزان ۱۵۰۰ گره وجود دارد) تراکم فرش در ظاهر و کیفیت آن و نیز قیمت فروش فرش ماشینی نقش موثری دارد.
در نظر داشتن نوع مکانی که فرش درآن پهن می شود از جمله مواردی است که در تصمیم گیری فرد جهت انتخاب میزان تراکم فرش موثر می باشد. مهم ترین خصوصیت یک فرش با تراکم بالا ظرافت آن است، که در مواردی از آن تحت عنوان فرش دستبافت گونه یاد می شود. زیبایی این نوع فرش بسیار چشم گیر است و نقوش ریز در بافت آن جلوه ی خاصی به مکان می دهد.

فرش تراکم بالا یا تراکم پایین

اما همین تراکم بالا به بیشتر شدن قیمت فرش منجر می شود، به طور مثال قیمت فرش تراکم ۳۶۰۰ بیشتر از قیمت فرش با تراکم کمتر می باشد. همچنین هر چه تراکم فرش بالاتر باشد از ضخامت آن کاسته می شود، بنابراین این نوع فرش برای محیط هایی مثل اتاق خواب یا آشپزخانه مناسب نیست. به عنوان مثال برای اتاق خواب، خرید فرش شگی و فانتزی پیشنهاد می شود. همچنین به دلیل ظرافت چشمگیر فرش تراکم بالا و کم بودن ضخامت آن، این نوع فرش بر روی کفپوش اتاق سر می خورد، در نتیجه حتما باید از سرعت گیر استفاده نمود.
فرش تراکم پایین اغلب دارای نقوش بزرگ تر و ضخامت بیشتری است، بنابراین این نوع فرش برای محیط هایی که از آن بیشتر برای نشستن استفاده می شود پیشنهاد می شود. همین ضخامت بیشتر به نرم تر و گرم تر بودن آن کمک می کند و راحتی بیشتری را فراهم می کند. در نهایت، بهتر است با توجه به نوع کاربری فرش، تراکم آن انتخاب شود.

بهترین فرش ماشینی کدام است؟

برای انتخاب بهترین فرش ماشینی به چندین نکته می‌بایست توجه شود که در ادامه این نکات را مشاهده خواهید نمود.

عمر فرش

عمر فرش ماشینی در نتیجه‌ی عوامل مختلفی ممکن است متغیر باشد. نخستین و مهم‌ترین عامل، جنس به کار رفته در نخ تار، نخ پود و نخ خاب فرش ماشینی است. الیاف اکریلیک و پشم بیشترین عمر و دوام را دارا هستند و برای مدت طولانی حتی تا بیش از ۳۰ سال قابل نگهداری و استفاده هستند. برخی الیاف دیگر مانند پلی‌استر( ابریشم مصنوعی ) و پلی‌پروپیلن عمر کمتری دارند و برای محل‌های پر رفت و آمد مناسب نیستند. پردازش‌های خاصی مانند هیت‌ست که ممکن است روی الیاف انجام شود نیز در افزایش عمر و دوام فرش اثر دارند.

در الیاف مشابه نیز درجه کیفیت‌های مختلفی وجود دارد که تنها الیافی با بهترین و بالاترین درجه کیفیت می‌توانند فرش‌هایی با بالاترین درجه عمر و کیفیت را نتیجه دهند. برای مثال الیاف اکریلیک با درجه بندی‌های مختلف و طول الیاف گوناگون در تولید فرش ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. الیاف با کیفیت کمتر، پرزدهی زیادی دارند و در زمانی به مراتب کمتر از الیاف با درجه کیفی بالا از بین می‌روند.

برنامه‌ریزی برای مدت زمان استفاده از فرش در قیمت تمام شده‌ی آن نیز موثر است. برخی فرش‌های زینتی ممکن است ظاهر زیبا، دوام کم و قیمت زیادی داشته باشند.

تراکم و شانه فرش

فرش ماشینی در دو بعد عرض و طول دارای تعداد گره‌های متفاوتی است. گره‌های عرضی فرش شانه و گره‌های طولی فرش ماشینی، تراکم نام دارند. هر چه تراکم و شانه‌ی فرش بیشتر باشد، حجم نخ به کار رفته در آن نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه فرش ریز‌بافت‌تر و دارای سطحی سخت‌تر خواهد بود.

افزایش تراکم و شانه علاوه بر افزایش وزن فرش، سبب افزایش قیمت آن نیز خواهند شد. فرش‌هایی با تراکم کمتر یا فرش‌های شگی را برای اتاق خواب که نرمی بیشتری مورد نیاز است، مناسب‌تر هستند و فرش‌هایی با تراکم و شانه‌ی بیشتر برای محل‌های پذیرایی که ریزبافتی و زیبایی بیشتری لازم است، بهترند.

رنگ زمینه فرش ماشینی

رنگ زمینه‌ی فرش ماشینی از چند جهت قابل توجه است. نخست اینکه فرش‌های روشن را در زمان‌های کوتاه‌تری می‌بایست شستشو دهید. شستشوی زیاد سبب کاهش عمر فرش نیز می‌شود. بنابراین استفاده از فرش‌هایی با رنگ زمینه‌ی روشن برای محل‌هایی که رفت و آمد زیاد است یا کودکان به بازی می‌پردازند مناسب نیست.

از طرف دیگر فرش‌های روشن سبب می‌شوند فضای منزل بزرگتر دیده شود و فرش‌هایی با زمینه‌ی تیره سبب پر شدن فضا و کوچک‌تر شدن آن می‌شوند.

طرح فرش ماشینی

فرش ماشینی در طرح‌های متنوعی تولید می‌شود. برخی طرح‌ها با نقشه‌های پر تراکم، برخی با نقشه‌های ساده، برخی با طرح‌های سنتی و برخی با طرح‌های مدرن بافته می‌شوند.

انتخاب طرحی که مناسب فضای مورد استفاده باشد و سبب نمایش یا عدم نمایش لکه‌های احتمالی باشد در انتخاب فرش می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

فرش‌های بدون ترنج یا مرکز برای بزرگتر جلوه دادن فضا مناسب هستند. فرش‌هایی با طرح شلوغ سبب کوچک‌تر دیده شدن فضای منزل خواهند شد.

مدرن یا سنتی

فرش‌های ماشینی علاوه بر شکل سنتی که مشابه فرش‌های دستباف هستند در مدل‌های جدید و مدرن نیز بافته می‌شوند. برخی فرش‌های مدرن ممکن است برای برخی کاربردها مناسب یا نامناسب باشند. فرش‌هایی که پرزهای بلند دارند برای محل‌های پر رفت و آمد مناسب نیستند زیرا احتمال باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها و کاهش عمر مفیدشان خواهد شد. همچنین در محل‌هایی با آلودگی زیاد، این نوع فرش‌ها به زودی آلوده می‌شوند و به دلیل سخت‌تر بودن جارو و شستشو سبب ایجاد دردسر برای مصرف کننده خواهند شد.

فرش‌های مدرن( به طور ویژه فرش‌های مدرن شگی ) را برای اتاق خواب یا محل‌های کم رفت و آمد می‌توان مورد استفاده قرار داد.

شرکت تولید کننده

یکی از مهم‌ترین عوامل در هنگام انتخاب بهترین فرش ماشینی، توجه به برند یا مارک یا شرکت تولیدکننده‌ی آن است. تولیدکنندگان بسیاری وجود دارند که به ارائه‌ی فرش ماشینی می‌پردازند. برندهای معتبر فرش ماشینی، برای جذب و نگهداری مشتریان تلاش بسیاری می‌کنند و به همین دلیل احتمال خرید فرشی با کیفیت و عمر و دوام از این تولیدکنندگان بیش از کارخانجات ناشناس است.

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است