کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
خانه » آرشیو برچسب: فرش مشهد

بایگانی برچسب ها: فرش مشهد

بهترین فرش ماشینی کدام است؟

برای انتخاب بهترین فرش ماشینی به چندین نکته می‌بایست توجه شود که در ادامه این نکات را مشاهده خواهید نمود.

عمر فرش

عمر فرش ماشینی در نتیجه‌ی عوامل مختلفی ممکن است متغیر باشد. نخستین و مهم‌ترین عامل، جنس به کار رفته در نخ تار، نخ پود و نخ خاب فرش ماشینی است. الیاف اکریلیک و پشم بیشترین عمر و دوام را دارا هستند و برای مدت طولانی حتی تا بیش از ۳۰ سال قابل نگهداری و استفاده هستند. برخی الیاف دیگر مانند پلی‌استر( ابریشم مصنوعی ) و پلی‌پروپیلن عمر کمتری دارند و برای محل‌های پر رفت و آمد مناسب نیستند. پردازش‌های خاصی مانند هیت‌ست که ممکن است روی الیاف انجام شود نیز در افزایش عمر و دوام فرش اثر دارند.

در الیاف مشابه نیز درجه کیفیت‌های مختلفی وجود دارد که تنها الیافی با بهترین و بالاترین درجه کیفیت می‌توانند فرش‌هایی با بالاترین درجه عمر و کیفیت را نتیجه دهند. برای مثال الیاف اکریلیک با درجه بندی‌های مختلف و طول الیاف گوناگون در تولید فرش ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. الیاف با کیفیت کمتر، پرزدهی زیادی دارند و در زمانی به مراتب کمتر از الیاف با درجه کیفی بالا از بین می‌روند.

برنامه‌ریزی برای مدت زمان استفاده از فرش در قیمت تمام شده‌ی آن نیز موثر است. برخی فرش‌های زینتی ممکن است ظاهر زیبا، دوام کم و قیمت زیادی داشته باشند.

تراکم و شانه فرش

فرش ماشینی در دو بعد عرض و طول دارای تعداد گره‌های متفاوتی است. گره‌های عرضی فرش شانه و گره‌های طولی فرش ماشینی، تراکم نام دارند. هر چه تراکم و شانه‌ی فرش بیشتر باشد، حجم نخ به کار رفته در آن نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه فرش ریز‌بافت‌تر و دارای سطحی سخت‌تر خواهد بود.

افزایش تراکم و شانه علاوه بر افزایش وزن فرش، سبب افزایش قیمت آن نیز خواهند شد. فرش‌هایی با تراکم کمتر یا فرش‌های شگی را برای اتاق خواب که نرمی بیشتری مورد نیاز است، مناسب‌تر هستند و فرش‌هایی با تراکم و شانه‌ی بیشتر برای محل‌های پذیرایی که ریزبافتی و زیبایی بیشتری لازم است، بهترند.

رنگ زمینه فرش ماشینی

رنگ زمینه‌ی فرش ماشینی از چند جهت قابل توجه است. نخست اینکه فرش‌های روشن را در زمان‌های کوتاه‌تری می‌بایست شستشو دهید. شستشوی زیاد سبب کاهش عمر فرش نیز می‌شود. بنابراین استفاده از فرش‌هایی با رنگ زمینه‌ی روشن برای محل‌هایی که رفت و آمد زیاد است یا کودکان به بازی می‌پردازند مناسب نیست.

از طرف دیگر فرش‌های روشن سبب می‌شوند فضای منزل بزرگتر دیده شود و فرش‌هایی با زمینه‌ی تیره سبب پر شدن فضا و کوچک‌تر شدن آن می‌شوند.

طرح فرش ماشینی

فرش ماشینی در طرح‌های متنوعی تولید می‌شود. برخی طرح‌ها با نقشه‌های پر تراکم، برخی با نقشه‌های ساده، برخی با طرح‌های سنتی و برخی با طرح‌های مدرن بافته می‌شوند.

انتخاب طرحی که مناسب فضای مورد استفاده باشد و سبب نمایش یا عدم نمایش لکه‌های احتمالی باشد در انتخاب فرش می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

فرش‌های بدون ترنج یا مرکز برای بزرگتر جلوه دادن فضا مناسب هستند. فرش‌هایی با طرح شلوغ سبب کوچک‌تر دیده شدن فضای منزل خواهند شد.

مدرن یا سنتی

فرش‌های ماشینی علاوه بر شکل سنتی که مشابه فرش‌های دستباف هستند در مدل‌های جدید و مدرن نیز بافته می‌شوند. برخی فرش‌های مدرن ممکن است برای برخی کاربردها مناسب یا نامناسب باشند. فرش‌هایی که پرزهای بلند دارند برای محل‌های پر رفت و آمد مناسب نیستند زیرا احتمال باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها و کاهش عمر مفیدشان خواهد شد. همچنین در محل‌هایی با آلودگی زیاد، این نوع فرش‌ها به زودی آلوده می‌شوند و به دلیل سخت‌تر بودن جارو و شستشو سبب ایجاد دردسر برای مصرف کننده خواهند شد.

فرش‌های مدرن( به طور ویژه فرش‌های مدرن شگی ) را برای اتاق خواب یا محل‌های کم رفت و آمد می‌توان مورد استفاده قرار داد.

شرکت تولید کننده

یکی از مهم‌ترین عوامل در هنگام انتخاب بهترین فرش ماشینی، توجه به برند یا مارک یا شرکت تولیدکننده‌ی آن است. تولیدکنندگان بسیاری وجود دارند که به ارائه‌ی فرش ماشینی می‌پردازند. برندهای معتبر فرش ماشینی، برای جذب و نگهداری مشتریان تلاش بسیاری می‌کنند و به همین دلیل احتمال خرید فرشی با کیفیت و عمر و دوام از این تولیدکنندگان بیش از کارخانجات ناشناس است.

پهن کردن فرش

علاوه بر این که خرید یک فرش ماشینی درجه یک قواعد و نکاتی دارد پهن کردن فرش نیز قوانینی دارد که هم به جلوه بیشتر فرش و هم به طول عمر فرش کمک می کند.به همین منظور نکاتی در این باره بیان می کنیم.اکثر خریداران فرش بر این باورند که فرش باید به قدری بزرگ باشد که همه پایه های میل روی آن قرار گیرد ؛ اما همیشه این کار درست نیست قوانین دیگری نیز در رابطه با فرش و مبل وجود دارد. برای مثال میتوان پایه های جلویی مبل را رو فرش قرار داد و پایه های عقبی آن روی زمین باشند به این ترتیب هم قانون قرار گیری مبل و فرش را رعایت کرده اید هم می توانید نحوه چینش مبل ها را تغییر دهید.

 

نحوه دیگر پهن کردن فرش بدین گونه است که هیچ کدام از پایه های مبل روی فرش نباشد ، این نوع چینش برای قالیچه یا فرش های کوچک با گل های بزگ یا برجسته بسیار مناسب است چرا که فرش یا قالیچه بیشتر خودش را نشان می دهد.نکته حائز اهمیت در انتخاب و پهن کردن فرش در نظر گرفتن فضا است زیرا معمولا فرش بایذ بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد و در فضا های کوچک این عدد حداکثر تا ۲۰ سانتی متر هم می تواند کاهش یابد.دقت کنید که همه فضا را با فرش پر نکنید. در ارتباط با پهن کردن فرش زیر تخت خواب باید به این نتکه توجه داشت که فرش از اطراف تخت بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر بزرگ تر باشد بدیهی است که باتوجه به بزرگ تر شدن فضای اتاق خواب این عدد می تواند بیشتر هم باشد اما کمتر از این خارج از اصول پهن کردن فرش و زیبایی های بصری است.

همچنین اگر در نظر دارید که در اتاق خواب خود تنها از یک قالیچه کوچک استفاده کنید؛ آن را پایین تخت پهن کنید و دقت کنید که از عرض تخت بزرگ تر باشد.برای زیر میز ناهار خوری از فرش استفاده کنید که از عرض میز و صندلی ها بزرگ تر باشد و از اطراف حداقل ۶۰ سانتی متر را پوشش دهد تا صندلی را که بیرون می کشید روی فرش باشد. بد نیست راه رو یا ورودی های باریک خانه را با فرش پر کنید که فرش هایی با عرض کم که به آن کناره می گویند برای این کار بسیار مناسب است.

بررسی صد سال سهم فرش در اقتصاد ایران

مقدمه

در جهان کمتر هنری استمرار یافته در تاریخ اقوام و بر انگیخته از ذهن انسان می توان یافت که همچون فرشبافی ضمن داشتن جنبه هنری صد در صد، صنعتی و مصرفی و قوام بخش پایه های اقتصاد خانواده ها ، ایلات و عشایر و اقوام و کشورها و نیز متاعی تجاری و سود بخش باشد، بدون آنکه بتوان بین خواص متفاوت مذکور مرز و جدائی قائل گردید و مشاهده نمود یا جنبه ای را بر سایر جنبه های آن برتری داد. این ویژگی است که فرش را در میان دیگر دستاورد های هنری جهانیان پر آوازه و مقبول عام ساخته است.از لحاظ هنری این دستباف چکیده ای از مجموعه هنرهای دستی انسان در طول تاریخ آشنایی او با هنر از جمله خط ،نگارگری صورتگری و نقاشی و تهذیب و تشعیر،منبت،معرق،خاتم،کاشی کاری ،منیاتور،سیاه قلم ، رنگ و رنگرزی و نیز مبین و سلیقه، استعدادو خلاقیت و تفکرو تجسم اوست .

 

 

اقتصاد فرش ایران

صنعتی دستی است زیرا با وجود توسعه دامنه بهره گیری از اهرم و چرخ و ماشین در عصر حاضر ، امور مربوط به آن از مرحله پرورش گوسفند تا چیدن پشم و رستن و تابیدن نخ و رنگرزی و طراحی و بافتن و سرانجام بریدن این دستباف از دار بدون هر گونه وابستگی انجام نشدنی است و بدین گونه صورت می پذیرد و بدین لحاظ است که عصاره هنر انسان و بهترین بیانگر طبییعت و تمنیات اوست .

مصرفی است نه تفننی ،تزینی محض است . کدام کالای دستی را می توان یافت که به این حد در متن زندگی و کاشانه اکثریت غریب به اتفاق جامعه حاضر باشد و پیوسته راحتی و آسایش هدیه کند .

قوام بخش پایه های اقتصاد افراد و خانواده ها و اقوام و در مجموعه کشور می باشد زیرا برای افراد سرمایه ای است مطمئن که روز به روز به ارزش آن افزوده می گردد و جهت کشور تامین کننده از ذخایر ارزی در سطح جهان است و تجربه نشان داده است که فرش در بین صادرات غیر نفتی مهمترین پشتوانه و تامین کننده اعتبار می باشد.

سرانجام متاعی تجاری و سود بخش است بدان گونه که هزاران سرمایه گذر ایرانی و غیر ایرانی را به خود مشغول داشته و جملگی ایشان از دست یافتن بدان خشنود و راضی اند.

تعریف فرش دستباففرش کلمه ای است عربی به معنی گستردن و گستردنی ،و آن هر چیز که گسترده شود،از قالی و پلاس و بستر و نظایر آن را شامل می شود.قالی از کلمه ترکی قالین می باشدو به معنی فرش بزرگ پرداز که با نخ و پشم به رنگها و نقوش مختلف می بافته ، و قال کوچک را قالیچه می گویند مقصود از فرش یا قالی دستباف ، فرشی است که بوسیله دست از تار و پود ساخته می شود و در این نوشته ها هر جا صحبت از فرش یا قالی می شود همان نوع دست باف مد نظر است .کما اینکه امروزه فرشهای ماشینی گسترش زیادی یافته اند که موضوع بحث ما نیستند

هویت فرش دستباف

فرش دستباف یکی از کهن ترین هنرهای پر افتخار ملت سربلند ایران می باشد که قدمتی چند هزار ساله داشته و با تمدن و هنر ایرانی به هم گره خورده است .فرش هویت دارد زیبایی دارد و از مهمترپیچدگی به اندازه تاریخ پر فراز نشیب ایران که باید به آن توجهی خاص مبذول گردد.

فرش دستباف یک جریان اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را دنبال می کند که جریانات مثل سایر پدیدهای اجتماعی حرکت می کنندو نقش آفرین هستند :نکته مهم در این ارتباط این است که بسیاری از دست اندر کاران فرش سالها در انتظار معجزه های بودند که قرار بود دیگران انجام دهند.این انتظار نه تنها نه اهل فن را در غفلت نگه داشت بلکه فرصت را برای رقبای فرش ایران بیشتر فراهم کرد .به این دلیل است که اتکا ء به خود آغاز حرکت و همراه شدن با افزایش ایران است.فرش دستباف چشم انتظار اهل فن است که دستش را بگیرند تا حرکت آغاز شود.

بازار فروش

تهران بدون تردید از قدیم الایام بازار فروش ایران در هر دو حالت سنتی یا مدرن یکی از موثرترین بازارها در اقتصاد کشور بوده است.این بازار با وسعتی کم نظیر در تمامی شهرهای بزرگ ایران از عمده ترین مرکز مبادلات و گسترش اقتصادی می باشد با توجه به وسعت جهانی و پر بار بودن اقتصاد فرش و ارتباط تنگاتنگ این بازار ها، سیاست گذاری در این بخش مهم ،اهمیت ویژه ای را می طلبد . اصرار بخشی از بازار سنتی بر عدم تطبیق با علم روز و اقتصاد نوین و مشکلات عمدهای برای یک برنامه ریزی منسجم ایجاد کرده است.

تاریخ فرش دستباف

بدون شک قدمت استفاده از زیر انداز بدانگاه می رسد که انسان به فکر ساختن سر پناهی جهت تامین آسایش خود افتاد.

بافتن انواع زیر انداز نیز همان زمان با پرورش دام و استفاده از پشم بدین منظور بوده است و انسان پس از بهره وری از پوست حیوانات به اهمیت الیاف پی برده و بمرور به صورت های گوناگون از طریق بافتن گلیم و قالی از آن بهره گرفته است .

دراین زمان بی تردید مصادف با تغییر زندگی بشر زندگی بشر از مرحله توحش و زیست انفرادی در غارها به چادرنشینی و معاش خانوادگی و قبیله ای و اعتلای فکری او بود و انسان پس از احساس نیاز با این تغییر وضع جهت تامین آسایش بیشتر خویش بدان گردن نهاده است.بافتن فرش مانند سایر دستاوردهای بشر همواره رو به تکامل رفته و این پیشروی تا به آن حد با تکامل تمدن انسان عجین بوده است که گفته اند: هیچ هنری در جامعه خود به اندازه فرش توسعه و تکامل نداشته است . “اینکه اولین فرش بافته شده به صورت تار و پود به مردم کدام سرزمین تعلق دارد و آیا ایرانیان ویا چنییان خالق این هنرند یا سایر اقوام به درستی معلوم نیست اما فرش “پازیرک” که قدیمی ترین فرش دستباف بشری است که تا کنون کشف گردید و موجودات تا اندازه ای به این سئوال پاسخ می دهد و نشانی از محل بافت قالیهای اولیه را روشن می سازد.

با کشف قالیچه مذکور در مقبره سکایی ها در آلتایی مغولستان بوسیله پرفسور رودنکو که حدود ۵۰ سال پیش انجام شد قدمت تکامل فش به ۲۵۰۰سال قبل رسید.

در مغولستان نیز فرشهای کشف شده است که قدمت آن به قرن اول قبل از میلاد می رسد و وضع بافت و انتخاب مواد اولیه و نوع گره آن تک بر تار است نشان از داشتن تجربه دو هزار ساله در بافندگان این فرش ها می رسد.

اخیراً در ناحیه سن یانگ چین از مقبرهای قدیمی فرش چند صد ساله ای کشف شده ک نقش آن شباهتهایی به فرش ایران داشته دارد.

با کشفیات مذکور و سایر آثار آن می توان مرکز عمده فرش قدیم جهان ایران را ،آسیای صغیر ترکستان ،چین ،هندوستان ،مناطقی از شرق اروپا و شمال آفریقا دانست.

فرش ایران دارای تاریخی بس طولانی است . در ایران از دیر باز بافتن انواع فرش متداول بوده و انگیزه ای اجدادی داشته است.نوشته های مورخان ،جهانگردان،جنگجویان و آثار مکشوفه از گذشتگان گویای آن است که فرش بافی بصورت هنری دستی و مردمی و روستایی و عشایری در ایران سابقه ای بس دراز دارد.

پرفسور رودنکو کاشف فرش پاژیریک معتقد است: قالی مذکور که کار مردم ماد یا پارس و پارت (خراسان بزرگ )است.با توجه به نقشهای مشابه و همزمان این فرش در ستونهای تخت جمشید نیز این نظریه را تایید می کند.

فرش به عنوان نمودی از فکر و اندیشه بشری و متاثر از حس نوجویی او در طول تاریخ خود با فراز ونشیب ربرو بوده است گاه با فراغت فکری هنرمندان و محیط مناسبی که برای رشد و شکوفایی هنر ایشان ایجاد گردیده بعد اعلای خود رسیده و گاه صدماتی که براثر مصائب طبیعی و غیر طبیعی بر پیکر جامعه وارد شده است .

قالی بافی از صنایع دستی بسیار قدیمی ایران است . غلامرضا پوینده در مقاله خود با استفاده از تاریخ طبری چنین می نویسد :حسب روایات تاریخی ،زندگی هوشنگ پادشاه ایران به بیش از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد ودر ان به استفاده از پوست حیوانات به عنوان فرش اشاره شده است که هم می توان به استفاده از پوست حیوانات را باور داشت و هم می توان پشم و موی آنها را به عنوان پوششی برای کف محل زندگی انسانها در نظر گرفت .

اسکندر کبیر وقتی برای اولین بار مقبره کوروش بزرگ را بازدید می نمود ،مشاهده کرد که آن با قالی خیلی خوب پوشیده شده ونیز می گوید که در قصر تیسفون یا طاق کسری در زمان ساسا نیان یک قطعه قالی داشته که با جواهر و فلزات قیمتی پوشیده شده بود.

یکی از عجایب و نفایس دربار خسروپرویز ،پادشاه ساسانی ،چهار قالی از دیبای زر بافته به مروارید و یاقوت بوده که هر یک با یکی از فصول سال هما هنگی داشته است . در زمان صفویان مرکز قالی بافی در تبریز ،قزوین ،اصفهان و سایر شهرهای ایران به وجود آمده و کارگروهای مخصوص قالی بافی با تجهیزات لازم وبا تمرکز تولید در این زمان شکل گرفت .

کارگروهای منتسب به دربار نه تنها فرشهای مخصوص در بار را می بافتند بلکه به جهت تجارت و صادرات نیز همواره مشغول به فرشبافی بودند و مامورین سلطنتی نیز موظف به بازرسی فرشها دراین کارگاهها بودن تا اصالت آنها حفظ شود.

کم کم تجارت قالی به صورت امر عادی و رایج درآمد و صدور قالی از اصفهان و تبریز به کشورهای همجوار نظیر ترکیه در اروپا به فرش ترکی موسوم شدند.صدور فرش بوسیله پرتغالیها از طریق خلیج فارس و یا از هند به اروپا نیز رایج بود.

در قرن شانزدهم میلادی قالی ایران در اروپا کالایی پر شکوه و اعجاب انگیز به نظر می رسد از همین دوران دربارهای اروپایی و به دنبال آنها خانواده های اشرافی اروپا شروع به سفارش قالی ایرانی کردند . شاهزادگان هندی نیز از سفارش دهندگان فرش ایرانی بودند.

فرش دستباف ایرانی

از قرن هفدهم فرش های کاشان به دلیل مرغوبیت ظرافتش مشهور شد. در این قرن با انباشته شدن ثروت در کشورهای اروپایی تقاضا برای فرشهای بافته شده با نخهای طلا و نقره افزایش یافت . از آنجمله می توان سفارشات دربار لهستان به کارگاههای کاشان و بعضاً اصفهان را برای اینگونه فرشها نام برد. بعد ها اینگونه فرشهای زرین ابریشمی از آنجایکه به عنوان فرشهای ایرانی در اروپا شناخته شده نبوده به عنوان فرش لهستانی معروف شد.

در حمله افغان و بعد در دوران نادر، قالی بافی دوباره مورد آسیب قرار گرفت و تا دوران قاجار بهبودی در وضع آن پدید نیامد.

از قرن هجدهم فرشهای ایلات و عشایر ایران نیز در خارج مورد توجه قرار گرفت . در قرن نوزدهم مهم ترین مراکز تولید تبریز،جوشقان فکرمان و مشهد بودند.فرشهای صحنه ،ساروق و فرهان نیز به خاطر طرح های زیبا معروف شدند. در این قرن تجارت و صادرات بالا گرفت.

مهمترین کارگاهها در این دوره درتبریز،مشهد،کرمان،سلطان آباد و کاشان بوجود آمده ودر تاسیس اثر کارگاهها تجار آذربایجانی دست داشتند،زیرا عمده صادرات فرش نیز از طریق ترکیه توسط آنها انجام می گرفت. در این زمان استامبول پایتخت آنروز ترکیه به صورت مرکزی جهانی برای فرش ایران درآمده بود و اکثر تجار آمریکایی و اروپایی قالیهای ایرانی راز آنجا می خریدند.

تجار خارجی کمکم شروع به سرمایه گذاری در تجارت و تولید این کالا کردند وبا عرضه نقشه به تولید کنندگان نوعی تحمیل سلیقه غربی کردند که باعث تخریب برخی از طرحهای محلی شد.تکیه بر تولید بیشتر نیز باعث کاهش جنبه های هنری و افزایش جنبه های تجارتی فرش ایران گردید.

دولت موقت ایران در ابتدای قرن اخیر برای حفظ اصالت فرشهای ایرانی و جلوگیری از صرفاً تجاری شدن آن اقدماتی انجام داد که از آن جمله می توان ایجاد شرکت های سهامی فرش ایران ،به عنوان حافظ وناظر براصالت فرشهای ایرانی ،در سال ۱۳۱۴ نام برد.ازآنجا که در عمل ضابطه دقیقی بر نظارت وجود نداشت و اقدامی برای بهبود شرایط کار قالیبافی صورت نپذیرفت با حاکم بودن قوانین زور، تغییر و تحولی اساسی در بهبود این صنعت پدید نیامد وحتی با باز بودن دست عده ای که در تجارت فرش به دنبال سود زیاد و آنی بودند،تقلب در بافت و رنگ این هنر ایرانی رواج یافت که در بعضی موارد لطمات جبران نا پذیری به شهرت و اعتبار فرش ایرانی در بازارهای خارجی وارد آورد.همینطور با عدم وجود ضوابطی برای حفظ حقوق قالیبافان و حاکم بودن ضوابط ارباب رعیتی وضع اسف باری به قالیبافان محروم وبه خصوص کودکانی که در کارهای زراعی شرکت نداشتند تحمیل شد.

نکته ایی که در بررسی تاریخچه فرش در ایران باید اضافه کرد این است که اگرچه اکثر فرشهای مرغوب برای دربار تولید می شد ولی فرش حداقل در ایران و در کشورهای خاور نزدیک بر خلاف بسیاری از کشور های تولید کننده دیگر از زمانهای دور مصرفی عمومی پیدا کرده بود. این عمومیت مصرف درد میان مردم به احتمال زیاد عامل اصلی اعتلای صنعت فرش در ایران است وفرشهایی که برای مصارف عمومی بافته می شد، معمولاً محکمتر بود نظیر (فرشهای مساجد با تار چند لا) و نقش هایی مایه گرفته از فرهنگ عامه داشت. بسیاری از این نقوش تجسم عوامل طبیعی چون خورشید و ستارگان ویا علائمی برای حفظ جان از گزند حوادث بود.

هیت ست چیست؟

اصطلاح هیت ست شده در فرش ماشینی به چه معناست؟
اصطلاح هیت ست شده مربوط به نخ های به کار رفته در بافت فرشهای ماشینی می باشد و به فرآیندی گفته می شود که طی آن نخ بعد از ریسیده شدن با بخارو دما تثبیت می شود.
این عمل موجب تغییرات زیادی در کیفیت نخ و موازی آن کیفیت فرش می شود.
فرشهایی که با نخ هیت ست بافته میشوند به علت بهبود کیفیت الیاف. پرزدهی فرش به شدت کاسته می شود و این امر باعث کاهش بروز حساسیت در مصرف کننده می شود.
فرشهای هیت ست شده نرم و لطیف می باشد و پاخور بسیار خوبی دارد.
فرشهای هیت ست شده دارای پوشش و بافت حجیم و توپر می باشند.
کیفیت نخ های هیت ست شده بسیار بالاست و از استحکام و دوام بالایی برخوردار می باشد این امر سبب می شود که نخ در فرایند بافت دچار پارگی و آسیب نشود.

نخ های هیت ست شده از مقاومت بالایی در جذ ب گرد و غبار برخودار هستند این امر در سلامت و بهداشت مصرف کننده نقش بسزایی ایفا می کند.
در فرشهایی که با نخ هیت ست شده بافته می شوند فرش از زیر دست یکنواخت و یکدست برخوردار می شود این امر باعث جلوه نمایی نقشه فرش می گردد.
قابلیت جذب رنگ در نخهای هیت ست افزایش می یابد این فرایند باعث تثبیت رنگ نخ میشود و بعد از شست و شو فرش دچار رنگ رفتگی نمی شود.

طرح های مورد استفاده فرش کاشان

فرش کاشان معمولاً ترکیبی از طرحهای تزئینی بوده و از یک ترنج مرکزی چند قسمتی و لچکهای مربوط به آن تشکیل شده است. ترنج مرکزی در فرش کاشان از تعدادی ترنج متحدالمرکز تشکیل شده که ترنج میانی به شکل ستاره می باشد. زمینه و لچکهای فرش با ساقه های باریک و طرحهایی از برگ خرما، گلهای ختمی، گلهای نیلوفر آبی، گلهای سرخ کوچک، برگهای نوک تیز و … پوشیده شده است. ویژگی فرش کاشان این است که تمام گلها به شیوه ای طراحی شده که اندکی حالت هندسی داشته باشند.

این ویژگی آخر، پس از جنگ جهانی اول کاملاً از بین رفت و طرح جدیدی بر روی این فرشهای ظاهر شد که شامل مجموعه ای از گیاهان سبز و خرمی بود که به دور ترنج مرکزی دیده می شدند. ترنج به شکل بیضی بوده و تمایل به کوچک شدن دارد. معمولاً در این فرشها چهار یا شش عدد قاب حاشیه ای به اضافه یک لبه باریک ( حاشیه ای که در کنار فرش قرار گرفته و فقط دارای یک رنگ می باشد که رنگ زمینه فرش است ) وجود دارد.

در فرش هایی با ابعاد متوسط و بزرگ، ترنج حذف شده و به جای آن اسلیمی های گل داری قرار گرفته اند که کل فرش را می پوشانند. اگر به فرش های ابریشمی کاشان هم توجه کنیم متوجه می شویم که مجموعه تصاویر و حالات تصویرگری آن نسبت به سنت وفادار مانده است. در این فرشها اکثراً تصاویر پرندگان، چهارپایان، گیاهان، درخت سخنگو ، صحنه هایی از شکار و … دیده می شود. منظور از درخت سخنگو، درختی است که در انتهای شاخه های آن سر یک حیوان دیده می شود.

فرش کاشان از لحاظ طراحی تحت تأثیر طرح لچک ترنج اصفهان بوده است اما ظرافت و دقت فرش اصفهان را ندارد و رنگ بندی پایین تری هم دارد.

از طرح لچک ترنج سنتی ( ترنج ظریف و کشیده به رنگ آبی و سرمه ای که عیناً این رنگها در لچکها و حاشیه فرش نیز تکرار شده ) در یک زمینه لاکی رنگ و برعکس در برخی از مراکز فرش بافی ایران مانند کاشمر، یزد، اردستان و همچنین کشور مصر تقلید می شود.

آنطور که از سوابق تاریخی فرش بافی کاشان مشخص است این حرفه در کاشان پیشینه ای کهن دارد که علی رغم بحرانهای اقتصادی توانسته است همچنان به بقای خویش ادامه دهد.

تعریف فرش گل برجسته

این روزها با پیشرفت صنعت نساجی انواع فرش ماشینی در طرحها و نقش های مختلف قابل طراحی و بافت می باشند . جدیدترین محصول تولید شده در صنعت فرش فرشهای گل برجسته یا هایبالک می باشند ، فرش گل برجسته یا فرش هایبالک به فرشی گفته می شود که پرزهای نقوش آن بین ۴ تا ۵ میلیمتر بلندتراز پرزهای سطح زمینه فرش بافته می شود و به شکل سه بعدی بسیار زیبا و خاصی در سطح فرش دیده می شود . در ادامه توضیحات درباره محصولات فرش گل برجسته را قرار داده ایم.

 

 

فرش گل برجسته دارای سطوح و برجستگیهای خاص و فوق العاده زیبا در طرح ها و نقش های مختلف می باشند. فرش گل برجسته ماشینی با مشخصات فنی مختلف از جمله فرش ۱۰۰۰ شانه با تراکم ۳۰۰۰ و فرش گل برچسته ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ قابل بافت می باشند

معرفی گلیم قوبا

گلیم قوبا از گلیم‌های دستباف مردم قفقاز است.این گلیم‌ها معمولاً با ترنج‌های بزرگ انتزاعی دندانه دار و ترکیبی زیبا طراحی می‌شوند. گلیم‌های دیگر دارای یک ترنج مرکزی قلاب شکل است که در تمام طول گلیم به طرف قسمت تحتانی آن امتداد می‌یابد. ترنج‌های قلاب دار متعدد و جسورانه و طرح‌های حاشیه‌ای از مشخصات دست بافته‌های قوبا است.

حاشیه‌ها در این ترکیب بندی‌ها با نگاره‌های مکرر کامل می‌شود و قسمت‌هایی از گلیم ساده باقی می‌ماند. کلاً گلیم‌های قوبا نسبت به دیگر گلیم‌های قفقاز از تنوع بیشتری در ترکیب بندی برخوردار است و رنگ‌بندی از تیره به ملایم تغییر می‌کند.

بافت چاکدار در تمام این دست بافت‌ها به کار می‌رود.

ویژگی‌های گلیم قوبا

ترنج‌های قلاب دار متعددو جسورانه و طرح‌های حاشیه‌ای از مشخصات دست بافته‌های قوبا است.

این گلیم‌ها معمولاً با ترنج‌های بزرگ انتزاعی دندانه دار و ترکیبی زیبا طراحی می‌شوند و اکثر بافندگان قوبا به این نوع ترکیب بندی علاقهٔ بیشتری دارند.

گلیم‌های دیگر دارای یک ترنج مرکزی قلاب شکل است که در تمام طول گلیم به طرف قسمت تحتانی آن امتداد می‌یابد.

حاشیه‌ها در این ترکیب بندی‌ها با نگاره‌های مکرر کامل می‌شود و قسمت‌هایی از گلیم ساده باقی می‌ماند. کلاً گلیم‌های قوبا نسبت به دیگر گلیم‌های قفقاز از تنوع بیشتری در ترکیب بندی برخوردار است و رنگ‌بندی از تیره به ملایم تغییر می‌کند.

بافت چاکدار در تمام این دست بافت‌ها به کار می‌رود.

به کار بردن رنگ آبی تیره این احساس را به بیننده می‌دهد که ترنج‌ها در متن شناور است. این خطای دید باوجود حاشیه‌های دندانه دار تشدید می‌شود.

گاهی نیز در بعضی از این گلیم‌ها بر خلاف قسمت مرکزی، حاشیه‌ها به علت به کارگیری طرح‌های بیش اندازه بزرگ بسیار سنگین به نظر می‌رسد.

علت تمایز گلیم‌های قوبا به کار رفتن دو نوع ترنجی است که که تشخیص آن را از سایر گلیم‌ها راحت تر می‌کند.

طرح متن
این گلیم در زمینه خود دارای ترنج‌های لوزی شکل قلاب مانند و ترنج‌های مستطیل شکل قلاب مانند است.

حاشیه‌ها
این گلیم دارای حاشیه‌های باریک است که دارای تزیینات زیادی است.

اندازه و شکل
معمولاً این گلیم‌ها بزرگ و مستطیلی و بعضی نیز کوچک و مستطیلی هستند.

مواد اولیه و بافت
این گلیم‌ها معمولاً با پشم ظریف بافته می‌شوند و باقت آن چاکدار ظریف است.

رنگ
رنگ به کار رفته در این گلیم‌ها معمولاً قرمز مایل به آبی، قرمز روناسی، آبی نیلی، سبز، زرد، قهوه‌ای، سیاه، سفید معمولاً استفاده شده است و در گلیم‌های جدیدتر از رنگ‌های نارنجی و شیمیایی استفاده شده است.

ریشه‌ها و شیرازه‌ها
ریشه‌های به کار رفته در این گلیم معمولاً یکدست و شیرازه‌های به کار رفته نیز یکدست، با تارهای ضخیم‌تر خارجی است.

 

معرفی قالی اردبیل (قالی شیخ صفی)

قالی اردبیل یکی از زیباترین فرش‌هایی است که در ۲۰ سال اول دورهٔ صفویه بافته شده است. تار و پود این فرش از ابریشم و پرز آن از آن از پشم بوده و کار بافت آن در سال ۹۲۶ هجری قمری پایان گرفته است. نام بافندهی آن مقصود کاشانی همراه با مطلع یکی از اشعار حافظ:

جزآستان توام درجهان پناهی نیست سرمرابه جزاین درحواله گاهی نیست

در قسمت بالای فرش دیده می‌شود. این قالی نفیس را شرکت زیگلر که از سال ۱۸۸۳ میلادی (۱۲۶۲ خورشیدی) در ایران در زمینهٔ تولید و تجارت فرش فعالیت می‌نمود از ایران خارج کرده و به مبلغ ۲۰۰ لیره، استرلینگ به موزهٔ ویکتوریا و آلبرت لندن فروخته است. این فرش که مدت سه سال و نیم کار بافت آن طول کشیده است در هر مترمربع آن ۵۱۷۰۰۰ گره از نوع سنه بکار رفته است. طرح این قالی در وسط آن ترنج طلایی رنگی با ۱۶ کلاله ی جانبی در متن سرمه ای فرش مملو از گل‌های شاه عباسی و شاخه‌های اسلیمی قرارگرفته و نمای جالبی به این فرش معروف و تاریخی داده است. نقش یک چهارم ترنج با کلاله‌های مربوطه در چهارگوشهٔ زمینهٔ فرش تکرارشده و لچک‌های چهارگانه قالی را به وجودآورده است. در داخل حاشیهٔ بزرگ که با سه نوار حاشیه ای باریک محصور شده نقش کتیبه‌ها و گلوله‌هایی به صورت یک در میان دیده می‌شود.

 

درروایات چنین است که این قالی برای آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، جد خاندان صفویه بافته شده است. عده‌ای انتساب این قالی را به مقبرهٔ مزبور به دلایل متعددی مردود میدانند. یکی از آنها به نام رکسفورد استید رساله‌ای در این مورد نوشته و ادعا می‌کند اصولا در این آرامگاه ابعاد مناسبی برای پهن کردن این قالی وجود نداشته است و همچنین بنابه گفتهٔ او در صورت اموال موقوفهٔ این آرامگاه بر اساس تایید متولی آن فرشی با این مشخصات وجود نداشته است. محقق نامبرده به نقل از شخصی به نام جاکسون که در سال ۱۹۱۹ میلادی با کارکنان شرکت زیگلر در مورد سابقهٔ تاریخی این قالی مذاکراتی داشته است می‌نویسد:

با وجود آنکه این قرش در تبریز خریداری شده است از مجموعهٔ فرش‌های متعلق به آستانه امام رضا بوده است.

عده‌ای بافت آن را در تبریز میدانند، برخی در قزوین و سرانجام عدهٔ بیشتری آن را کار بافندگان کاشان که در کار بافت فرش‌های ابریشمی هستند، میدانند. نوع گره‌های این فرش را هم گرهٔ فارسی میدانند. نمونه مشابه دیگرااین قالی که بافت ظریفتری داشته و فقط شامل قسمت بزرگی از زمینهٔ فرش است نیز در موزه لس آنجلس در کالیفرنیا نگهداری می‌شود.

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری فرش از کاشان

محمود برادران، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: صادرات کمی وکیفی فرش با تلاش و هدایت برنامه‌های خوشه فرش ماشینی کاشان در این مسیر محقق و عملیاتی شده‌است.

وی با تاکید بر وجود مشکلات اقتصادی برای همه صنایع بویژه حوزه فرش ماشینی گفت: ما تعطیلی واحد تولیدی نداشتیم و اگر مشکلی هم بود بیشتر در بی تدبیری نوع مدیریت اجرایی بوده‌است.

به‌گفته برادران ، فرش ماشینی کاشان با تنوع کمی و کیفی طراحی و رنگ آن در انواع ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه هیچ جای دنیا تولید نمی‌شود.

دبیر خوشه فرش ماشینی کاشان، ماندگاری بالای فرش کاشان را تاکیدکرد و گفت: قدرت طراحی از محاسن فرش ماشینی ایرانی و مزیت جهانی ما است.

اشتغال مستقیم ۴۵ هزار نفری کارگران در شرکت‌های فرش ماشینی

برادران، به پرداخت وام‎های زودبازده برای توسعه واحدها و نوسازی ماشین‌آلات بافندگی فرش که نخستین‎بار سال ۸۹ در کاشان با عنوان طرح زودبازده  در دولت نهم  اجرا شد ، اشاره وتاکیدکرد : این نوسازی به اشتغال مستقیم ۴۵ هزار نفری کارگران در شرکت‌های فرش ماشینی  ‌منجر شده‌ است.

به‌گفته‌وی، شماری از نیروهای کارخانه راوند نیز در سال ۷۰ با نمونه رداری از دستگاه‌های ماشینی بومی‌سازی کردند و صنعت فرش ماشینی کاشان را شکل دادند و در سال ۸۸ و ۸۹ با استفاده از این وام طرح زودباده پایه‌گذار صنعت رو به رشد فرش ماشینی و درآمدزایی آن شدند.

فعالیت ۷۰۰ واحد فرش ماشینی در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل

دبیر خوشه فرش ماشینی کاشان، فعالیت  ۷۰۰ واحد فرش ماشینی در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به عنوان قطب فرش ماشینی ایران رایادآورشد و افزود:۱۰۰ واحد تولیدی از این تعداد، برندهای بزرگ،  ۲۵۰ مورد از شرکت‌های متوسط  و مابقی شرکت های تک ‌دستگاهی است.

برادران در ادامه، شرکت ۲۰ صنعتگر فرش ماشینی کاشان در نمایشگاه DOMOTEX  در محل دائمی نمایشگاه‌های هانوفر آلمان( ۲۲تا ۲۵ دیماه جاری) را خاطرنشان‌کرد و افزود:حضور فعال و پررنگ واحدهای تولیدی فرش ماشینی نیز یکی دیگر از مزایا و کارکردهای مثبت فعالیت خوشه فرش ماشینی کاشان، در این منطقه است.

برگزاری نخستین دوره‌ آموزشی تخصصی رشته فرش ماشینی

به‌گفته‌وی، نخستین دوره آموزشی تخصصی رشته فرش ماشینی با ۴۰۰ ساعت مباحث مدیریت فنی، طراحی، شناسایی ماشین‌آلات، شناخت مواد برای تولیدکننده نیز در کاشان اجرامی‌شود.

دبیر خوشه فرش ماشینی کاشان ، با اشاره به اینکه دوره‌های ام بی ای MBA با هدف آموزش مدیریت کاربردی و عملی قبل از  پژوهش و تحقیقات طی انعقاد توافق تفاهم‌نامه با دانشگاه کاشان برگزارمی‌شود گفت:دو گواهینامه از پژوهشکده فرش و گواهی بین‌المللی یک شرکت انگلیسی به  ۱۵ نفر شرکت‌کننده این دوره اعطامی‌شود.

برادران ، افزود: نخستین دوره آموزشی تخصصی رشته فرش ماشینی با هدف آینده‌نگری و انتقال تجارب به نسل آینده با حضور اساتید دانشگاهی و  بزرگان این رشته فنی دو برگزارمی‌شود.

به‌گفته‌وی، خوشه فرش ماشینی کاشان دوره‌های دوم و سوم این دوره آموزش تخصصی را به‌منظور شرکت علاقه‌مندان از سراسر کشور بصورت مجازی برگزارخواهدکرد.

راه‌اندازی خوشه فرش دستباف در کاشان

مجری طرح امکان سنجی خوشه فرش دستباف کاشان از راه‌اندازی خوشه فرش دستباف کاشان تا پایان سال جاری در این شهرستان خبرداد و گفت: چندسالی است ایجاد خوشه فرش دستباف را با توجه به نتایج مثبت ایجاد خوشه فرش ماشینی پیشنهاد دادیم که مقدمات و طرح امکان‌سنجی آن انجام‌‌شده‌است.

محمود برادران افزود: با اشاره به مطالعه و بررسی کارشناسان شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان افزود: مرحله پیاده‌سازی خوشه فرش دستباف کاشان، با  نظر مساعد آنها و همراهی مسوولان استان و کشور تا پایان امسال عملیاتی می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد:امکان سنجی خوشه، شرایط نیاز به ایجاد آن و اینکه چه امکاناتی برای فرش دستباف در کاشان وجود دارد در مرحله اول بررسی می‌شود.

به‌گفته‌‌ مجری طرح امکان سنجی خوشه فرش دستباف کاشان ، همچنین در این طرح ضمن شناسایی شرایط موجود، رقبایی اصلی در بازارهای بین  المللی فرش دستباف مطالعه شده‌است.

اعلام تعرفه‌های جدید قالیشویی

حمید محمدی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به الزام رعایت تعرفه های اعلام شده از سوی واحدهای صنفی قالیشویی افزود: درصورت اعمال نشدن این تعرفه ها از سوی قالیشویی ها ، اجازه تبلیغات را به هرصورت نخواهد داشت، همچنین نام آن واحد صنفی از اطلاعات ۱۱۸ و فهرست اتحادیه حذف خواهد شد.
وی قیمت شستشوی هر مترمربع انواع فرش ماشینی معمولی را ۵ هزار تومان بصورت معمولی و ۶ هزار تومان بصورت ویژه اعلام کرد و گفت: قیمت شستشوی معمولی هرمترمربع انواع فرش ماشینی ابریشمی، بلژیکی و فانتزی ۸هزار تومان و شستشوی ویژه ۹ هزار تومان،شستشوی اعلا فرش دستبافت معمولی هر مترمربع بصورت معمولی ۱۲ هزار و ویژه ۱۵ هزار تومان،? شستشوی فرش تمام ابریشم بصورت معمولی ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و بصورت ویژه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شده است.

رئیس اتحادیه قالیشویی با اشاره به اینکه هزینه حمل و نقل و بسته بندی به تعرفه های تعیین شده اضافه خواهد شد افزود: شستشوی فرشهای عتیقه و کهنه تمام ابریشم تبریز و اصفهان ،دارکشی ، پرداخت و رفو و رنگ برداری و رفو انواع فرش دستبافت بصورت توافقی انجام می شود.
محمدی تعرفه شستشوی هر تخته پتوی یک نفره و دونفره را ۱۵ هزار تومان درحالت معمولی و ۲۰ هزار تومان بصورت ویژه اعلام کرد و ادامه داد: شستشوی هر مترمربع موکت ساده و طرح دار بصورت معمولی ۲۵۰۰ و ویژه ۳ هزار تومان و هر مترمربع موکت پالاز پرز دار وگل برجسته بصورت معمولی ۳۵۰۰ و ویژه ۴ هزار تومان تعیین شده است.
وی افزود: مصرف کنندگان برای دریافت تمامی قیمتهای تعیین شده برای شستشوی انواع فرش به سایت اتحادیه قالیشویان تهران مراجعه کنند.

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است