راههایی مفید برای جلوگیری از بید زدگی فرش

بیدها از دسته موجودات موزی به شمار می آیند که تخم خود را در منسوجاتی نظیر فرش و انواع بافتنی ها که از پشم بهره گرفته است میگذارند. بسیاری از مردم تصور میکنند آسیبی که به محصولاتشان وارد شده از بیدهای بالغ است، این در حالی است که نوزادان آن ها به جهت رشد و نمو از پروتئین موجود در مواد اولیه فرش ها به سبب تغذیه خود استفاده میکنند.
این بیدها به دو دسته تقسیم میشوند: بید پوشاک (Moth) و بید قالی (beetle) که هر دو نوع این بیدها قاتل پشم هستند، در نوع وخیم بیدزدگی و خرابی فرش به این صورت است که فقط چله قالی عاری از هرگونه پشم باقی میماند.
اما حمله بیدها هنگامی رخ خواهد داد که ما به درستی از محصولات خودمان مراقبت و نگهداری لازم را انجام ندهیم و از فرش های خود به خصوص از نوع نفیس و آنتیک آن غافل شویم. با ما همراه باشید تا با رعایت چند نکته ساده عمر کالای با ارزش خود را افزایش دهید.

 

بید زدگی قالی

۱٫ در مواقعی که از فرش خود استفاده نمیکنید و قصد انبار کردن آن را در مدت زمان بلند دارید پس از گرفتن گرد و خاک آن از مواد ضدعفونی کننده استفاده نمایید، سپس برای نتیجه ی بهتر از تعدادی قرص نفتالین که قبل تر آن را خورد کرده اید لا به لای قالی مورد نظرتان بکار بگیرید. *هشدار: با احتیاط و توجه بیشتری از این ماده سمی استفاده کنید زیرا بی دقتی و سهل انگاری صدمات سنگین و حتی جبران ناپذیری به بدن انسان وارد میکند، پیشنهاد میشود با دستکش اینکار را انجام دهید.
۲٫ به جای آنکه قالی را در پلاستیک لوله کنید (تحت هیچ شرایطی قالی را تا نکنید زیرا باعث شکسته شدن آن میشود) از کاغذ استفاده نمایید و از محل زندگیتان (به دلیل استفاده از نفتالین) دور نمایید، توجه داشته باشد به منظور حفظ بهتر فرش ابدا آن ها در مکان های مرطوب و نمناک قرار ندهید.
۳٫ در گذشته بسیاری از مردم از گیاهان طبیعی مانند سدر برای جلوگیری از بیدزدگی بهره میگرفته اند که چندان کاربرد و تاثیر بسزایی نداشت. اگر نمیخواهید از نفتالین استفاده کنید از محصولات قابل اطمینان ضد بیدی که در بازار یافت میشوند استفاده کنید، این محصولات از خوردگی پشم ها جلوگیری میکند.
۴٫ لازم به ذکر است که بیدها صرفا در محل های کم رفت و آمد مرطوب و تاریک حمله نمیکنند، این آسیب ها ممکن است در قسمت هایی که فرش ها تا خورده اند یا در زیر مبلمان و وسایل خانه قرار گرفته اند اتفاق بیافتد. برای جلوگیری از این پیشامد دست کم هفته ای یک مرتبه فرش خود را جارو نمایید، فراموش نکنید که ریشه های قالی را تحت هیچ شرایطی با جاروبرقی گردگیری نکنید زیرا ممکن است باعث کشیده شدن بیش از حد و در نهایت موجب پارگی شود.

جلوگیری از بید زدگی فرش

۵٫ بیدزدگی منحصرا مخصوص فرش های زیر پا نیست، تابلو فرش هایی که به دیوار نصب هستند ممکن است مستعد این آسیب قرار بگیرند. به همین علت گردگیری مداوم برای تمامی منسوجاتی که از پشم درست شده اند لازم است.
۶٫ اگر آثاری از خرابی مشکوک در قالی خود احساس کردید بلافاصله با محلول های ضد بید بشورید. اسپری حشره کش ها هم میتواند در این امر مفید واقع شوند و از تولید مجدد سوسک ها و حشرات موزی جلوگیری مینماید. (هنگام استفاده از این اسپری ها دستکش و لباس محافظ بپوشید و محل را مدت زمان کوتاهی ترک کنید تا کاملا در هوا پراکنده شود)
۷٫ در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که قبل از شستشوی فرش گرد و خاک ها را کاملا خارج کنید برای اینکه موقع شستن با آب آمیخته و فرش شما دچار پوسیدگی زود هنگام میشود.

آشنایی با قالی امپراطور

فرش امپراطور در نیمه دوم قرن شانزدهم با تار و پود ابریشم و پرز پشم در ابعاد ۷۵۹٫۵*۳۳۹٫۱ سانتی متر با وزن ۶۵٫۳ kg در یکی از کارگاه های قالیبافی که برای شاه طهماسب فعالیت میکردند بافته شده است. گفتنی است این فرش دارای بیش از ۴۰۰۰ گره در متر مربع است، مشخص کردن مکان دقیق بافت این قالی تقریبا غیرممکن است اما احتمالا در مجاورت هرات یا از سبزوار خراسان سرچشمه گرفته است. پشم های قالی امپراطور از نوع بسیار با کیفیت است که کارشناسان احتمال دادند از پشم های بسیارظریف بره گرفته شده است.

رنگرزی به صورت گیاهی صورت گرفته است و کاملا نشان دهنده هنر رنگ آمیزی با استفاده از گیاهان رنگ زا در طبیعت بوده است.برای بسیاری از مردم درخشش و روشنایی این رنگ ها غیرقابل باور است و باید اظهار کرد بیشتر بخاطر رنگ های بکارگرفته شده شهرت جهانی دارد. رنگ درخشان و فروزنده سبز زمردی در حاشیه ها با قرمز لاکی در زمینه ی فرش توازن منحصر به فردی را برقرار کرده است همچنین در حاشیه اصلی طلایی رنگ و داخل زمینه اشعار فارسی ظهیرالدین فاریابی با خط نستعلیق حک شده است که باعث زیبایی و اصالت بیشتر گشته است. ناگفته نماند بعضی ها بر این باورند که این قالی متعلق به امپراطور روسیه پیتر اول است.

تاریخچه فرش امپراطور

طرح و نقشه ی فرش امپراطور دارای ریزه کاری های فراوانی است و زمینه ی آن پر از شاخه های مارپیچ،گل و برگ های عظیم، شکوفه های درهم آمیخته با پیچک های کوچکتر است، در میان اشکال بزرگ گل ها،جنگلی از حیوانات واقعی و افسانه ای قدرتمندی به چشم میخورد که برخی از آنها آزادند و برخی دیگر با حالتی خشمگین محبوس شده اند همچنین برخی از سرهای حیوانات در لابلای شاخه ها پنهان شده اند. (در عکس های زیر تمامی جزییات کاملا آشکار است) بدون شک قالی آنتیک امپراطور یکی از خاص ترین طرح ها را در میان فرش های ایرانی دارد. همچنین در سال ۱۹۴۱ به موزه متروپولیتن نیویورک واگذار شد اما متاسفانه شرایط آن بسیار وخیم بود و تار و پود ابریشم آن تقریبا از بین رفته بود و قسمت هایی از آن جدا شده بود به همین علت این قالی شگفت انگیز در ۶۰ سال بعد دوبار بیشتر در بین عموم نمایش داده نشد.لازم به ذکر است بیشتر از ۳ سال به طول انجامید تا آن را ترمیم و تا حدودی بازسازی کنند.

نقش قالی امپراطور

شعر کامل فرش امپراطور:

بیا که عهد چمن تازه کرد باد بهار/ که باز گشت چمن را طراوت رخ یار
چمن هنوز لب از شیر ابر ناشسته/ چو شاهد آن خط سبزش دمید گرد عذار
مخدّرات چمن جلوه م کینند امروز/ عروسیست نبات بنات را پندار
و گرنه بهر چه گردون شکوفه گل را/ سفیده بر زده گلگونه کرده بر رخسار
همه جواهر لعلست غنچه را در تنگ/ همه بضاعت مشک است لاله را در بار
ولی ز تنگ دلی گل بخود فرو شده بود/ نمی گشود دهان و نمی نمود عذار
فراز تخت زمرد نشست از شبنم بتاج/ لعل درآویخت لؤلؤ شهوار
بیاض دیده نرگس نگرتعالی الله که/ هست خیره ازو ؟ دیده اولو الأبصار
چمن ز غنچه نماید هزار خرگه سبز/ سفیده دم که زند ابر خیمه بر گلزار
شکوفه هر درمی را که داشت داد بباد سحاب/ هر گهری را که یافت کرد نثار
مذاکران چمن چون مقدسان فلک فراز/ سدره اشجار بین که در اسحار
دعای شاه جهان م کینند و میگویند که / باد تا ابد از عز و جاه برخوردار

فرش آکریلیک

اولین بار نخ آکریلیک ، در دهه ی ۱۹۶۰ در تولید فرش های ماشینی به کار گرفته شد . امروزه الیاف آکریلیک ، در صنعت فرش ماشینی کاربرد بسیار بالایی دارد . نخ آکریلیک نسبت به بقیه نخ ها در برابر شستشو فرش مقاوم تر است . فرش اکریلیک نرم و لطیف است و بوی مواد نفتی و پلاستیکی نمی دهد . در برابر حرارت های غیر مستقیم از جمله کتری ، اتو و غیره مقاومت بالاتری دارد .

نخ آکریلیک مثل پشم سبک و گرم است و از نظر ظاهری فرش آکریلیک شباهت بسیاری با فرش پشمی دارد و ماندگاری رنگ آن بسیار بالاست و رنگ های فرش آریلیک بسیار شفاف و روشن است . و هنگامی که دست روی فرش آکریلیک بکشیم احساس چسبندگی ایجاد نمی شود . فرش آکریلیک جز فرش های ضد حساسیت هستند و در برابر رطوبت مقاوم هستند .

فرش آکریلیک در مقایسه با دیگر قالی ها ، از عمر بیشتری برخوردار است . در جاهای پررفت و آمد توصیه میشود از فرش ماشینی آکریلیک استفاده شود چون این فرش ها گرد و غبار را کمتر به خود جذب می کند و در برابر پاخوردگی طول عمر بیشتری دارد و در برابر شستشو آبرفتگی ندارد .

نقش موثر رکود در بازار فرش ماشینی

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی عنوان کرد که با توجه به رکود حاکم بر بازار پیش بینی افزایش قیمت دور از ذهن است.

محمد هادی کمالیان اظهار کرد: برخی مسئولان و کارشناسان معتقدند هرچند در ماه‌های اخیر نوسانات نرخ ارز رونق نسبی در بازار ایجاد کرده اما این امر در بازار خرید و فروش فرش تنها یک وضعیت حبابی ایجاد کرده است.

بر اساس این خبر، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی گفت: صنعت فرش ماشینی ظرفیت لازم برای تولید محصولات با کیفیت و اشتغال زایی و ارز آوری طبق سیاست های اقتصادی مقاومتی را دارد و برای این امر به یک عزم راسخ و برنامه ای مدون نیاز دارد.

کمالیان تاکید کرد: بخش زیادی از تولیدکنندگان که محصولات با کیفیت در بازار عرضه می‌کنند توان حضور در این نمایشگاه ها را ندارند و به همین دلیل دولت باید برای حضور تولیدکنندگان در چنین موقعیت هایی امکاناتی ایجاد کند. حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه و بازارهای بین المللی باعث رشد صادرات در صنعت فرش می شود. صادرات فرش هم در این بخش حدود ۵ درصد است که امکانات مناسبی فراهم گردد بیشتر تولیدکنندگان به دنبال صادر کردن محصولاتشان هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صادرات فرش از خلأ مدیریتی رنج می‌برد گفت: بیشتر کشورهای دنیا از شرایط مناسبی برای صادرات فرش برخوردارند اما تولیدکنندگان داخلی وضعیت خوبی ندارند و برای حضور محصولاتشان در بازارهای جهانی مشکلات زیادی دارند. محصولات این صنف مشمول قیمت گذاری نمی‌شود و به همین دلیل قیمت فرش های موجود در بازار متاثر از میزان عرضه و تقاضاست و در حال حاضر با توجه به مازاد تولید و رکود حاکم بر بازار پیش بینی افزایش قیمت اندکی دور از ذهن است.

افتتاح نمایشگاه فرش دستباف در اراک

نمایشگاه فرش دستباف در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی اراک آغاز به کار کرد.

افتتاح نمایشگاه فرش دستباف در اراکبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ نمایشگاه فرش دستباف در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان مرکزی در اراک با حضور آیت الله دری نجف آبادی نماینده، ولی فقیه در این استان افتتاح شد.

جمشید زند مسئول برگزاری این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛گفت: این نمایشگاه با حضور حدود ۳۰ واحد تولیدی فعال استان مرکزی در صنعت فرش برگزار شده و کلیه فرش‌های موجود در نمایشگاه مربوط به این استان است.

زند افزود: این نمایشگاه با هدف شناساندن صنعت فرش استان مرکزی برگزار شده است و تا ۲۲ بهمن ماه دایر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار تخته فرش در این نمایشگاه عرضه شده است اضافه کرد: در استان مرکزی بیش از ۱۵ هزار نفر تولید کننده فرش هستند و این در حالی است که کمتر از ۱۰ صادر کننده دراستان مرکزی فعالیت دارند که باید سعی شود بیش از پیش این هنر به کشور‌های دیگر شناسانده شود.

معرفی گلیم قوبا

گلیم قوبا از گلیم‌های دستباف مردم قفقاز است.این گلیم‌ها معمولاً با ترنج‌های بزرگ انتزاعی دندانه دار و ترکیبی زیبا طراحی می‌شوند. گلیم‌های دیگر دارای یک ترنج مرکزی قلاب شکل است که در تمام طول گلیم به طرف قسمت تحتانی آن امتداد می‌یابد. ترنج‌های قلاب دار متعدد و جسورانه و طرح‌های حاشیه‌ای از مشخصات دست بافته‌های قوبا است.

حاشیه‌ها در این ترکیب بندی‌ها با نگاره‌های مکرر کامل می‌شود و قسمت‌هایی از گلیم ساده باقی می‌ماند. کلاً گلیم‌های قوبا نسبت به دیگر گلیم‌های قفقاز از تنوع بیشتری در ترکیب بندی برخوردار است و رنگ‌بندی از تیره به ملایم تغییر می‌کند.

بافت چاکدار در تمام این دست بافت‌ها به کار می‌رود.

ویژگی‌های گلیم قوبا

ترنج‌های قلاب دار متعددو جسورانه و طرح‌های حاشیه‌ای از مشخصات دست بافته‌های قوبا است.

این گلیم‌ها معمولاً با ترنج‌های بزرگ انتزاعی دندانه دار و ترکیبی زیبا طراحی می‌شوند و اکثر بافندگان قوبا به این نوع ترکیب بندی علاقهٔ بیشتری دارند.

گلیم‌های دیگر دارای یک ترنج مرکزی قلاب شکل است که در تمام طول گلیم به طرف قسمت تحتانی آن امتداد می‌یابد.

حاشیه‌ها در این ترکیب بندی‌ها با نگاره‌های مکرر کامل می‌شود و قسمت‌هایی از گلیم ساده باقی می‌ماند. کلاً گلیم‌های قوبا نسبت به دیگر گلیم‌های قفقاز از تنوع بیشتری در ترکیب بندی برخوردار است و رنگ‌بندی از تیره به ملایم تغییر می‌کند.

بافت چاکدار در تمام این دست بافت‌ها به کار می‌رود.

به کار بردن رنگ آبی تیره این احساس را به بیننده می‌دهد که ترنج‌ها در متن شناور است. این خطای دید باوجود حاشیه‌های دندانه دار تشدید می‌شود.

گاهی نیز در بعضی از این گلیم‌ها بر خلاف قسمت مرکزی، حاشیه‌ها به علت به کارگیری طرح‌های بیش اندازه بزرگ بسیار سنگین به نظر می‌رسد.

علت تمایز گلیم‌های قوبا به کار رفتن دو نوع ترنجی است که که تشخیص آن را از سایر گلیم‌ها راحت تر می‌کند.

طرح متن
این گلیم در زمینه خود دارای ترنج‌های لوزی شکل قلاب مانند و ترنج‌های مستطیل شکل قلاب مانند است.

حاشیه‌ها
این گلیم دارای حاشیه‌های باریک است که دارای تزیینات زیادی است.

اندازه و شکل
معمولاً این گلیم‌ها بزرگ و مستطیلی و بعضی نیز کوچک و مستطیلی هستند.

مواد اولیه و بافت
این گلیم‌ها معمولاً با پشم ظریف بافته می‌شوند و باقت آن چاکدار ظریف است.

رنگ
رنگ به کار رفته در این گلیم‌ها معمولاً قرمز مایل به آبی، قرمز روناسی، آبی نیلی، سبز، زرد، قهوه‌ای، سیاه، سفید معمولاً استفاده شده است و در گلیم‌های جدیدتر از رنگ‌های نارنجی و شیمیایی استفاده شده است.

ریشه‌ها و شیرازه‌ها
ریشه‌های به کار رفته در این گلیم معمولاً یکدست و شیرازه‌های به کار رفته نیز یکدست، با تارهای ضخیم‌تر خارجی است.